Článek
Nejambicióznější landartová socha, jejíž vybudování stálo 40 milionů dolarů, se nachází uprostřed nevadské pouště. Michael Heizer začal své „City“ budovat již v roce 1970.
Opus magnum uměleckého směru land art, který vznikl v 60. letech minulého století v USA, se otevře jen pro omezený počet registrovaných návštěvníku 2. září.
„City“ bylo popsáno jako dost možná největší současné umělecké dílo na planetě. Na délku měří půldruhé míle, tedy necelých 2,5 kilometru, a má skoro 800 metrů na šířku. Nejbližší asfaltová silnice vede hodinu jízdy daleko.
Velikostí a tvary evokuje taková starověká místa, jako jsou indiánské mohyly nebo egyptské náboženské komplexy.
Rozsáhlé umělecké dílo vytvořené tak, aby existovalo pouze na určitém místě, nedává snadno nápovědu, jak jej přečíst. V rozlehlém komplexu neexistuje jedno konkrétní vyhlídkové místo, žádný všeobjímající výhled, žádná mapa, žádný start ani cíl.
„City“ se podle autora dá prožít jedině procházkou v něm. Pocítit jeho velikost, vzdálenost, prohlubně, tvary organické i geometrické, za chůze slyšet křupání štěrku, nechat se odevzdat klidu a míru.
Nyní 77letý umělec věří, že dílo vydrží staletí.
Michael Heizer
- Americký landartový umělec se narodil v roce 1944 v kalifornském Berkeley jako syn slavného archeologa Roberta F. Heizera.
- Land art je umělecký směr, který vznikl v 60. letech v USA. Tehdy se skupina landartistů rozhodla vyčlenit z prostoru galerií a začala vytvářet rozsáhlé umělecké monumenty na těžce dostupných, neosídlených místech v krajině. S využitím bagrů a těžké techniky přemisťovali tuny zeminy nebo přesouvali obří kameny.
- Heizer začal tvořit na americkém západě v roce 1967.
- Přístup a pojetí amerického a evropského land artu se velmi liší. Heizer se snažil vymanit americké umění ze závislosti na evropských tradicích a snažil se vytvořit něco čistě „amerického“.
- V minulosti způsobil senzaci tím, když odpálil 240 tisíc tun skály v Nevadě. Dílo z roku 1969 se jmenuje Dvojitý negativ („Double Negative“) a jedná se o půl kilometru dlouhý, patnáct metrů hluboký a devět metrů široký příkop na stolové hoře Mormon Mesa v nevadské poušti.
Cesta k vybudování „City“ nebyla jednoduchá, zahrnovala tvarování obrovských hromad hlíny, přesouvání kamenů a stavbu obrovských betonových konstrukcí.
Tento proces byl někdy dále komplikován vnějšími politickými faktory.
„Během let budování jsem projekt Michaela Heizera přirovnával k některým z nejvýznamnějších starověkých památek,“ řekl Michael Govan, ředitel Muzea umění Los Angeles. „Ale teď to srovnávám jen se sebou samým. Je to umělecké dílo, které si je vědomo našich prvotních impulzů budovat a organizovat prostor, ale zahrnuje naši modernost, naše vědomí a reflexi. Subjektivitu, naši lidskou zkušenost s časem a prostorem, stejně jako vědění civilizací, které jsme vybudovali.“