Hlavní obsah

„Berou nám naše bohatství.“ Trump uvalil cla na dovoz aut. Dopad bude velký

Foto: Bílý dům/Flickr

Americký prezident Donald Trump.

aktualizováno •

Washington uvalil cla ve výši 25 procent na všechny automobily, které nebyly vyrobené ve Spojených státech. Cla mají platit od 2. dubna na celá auta a „nejpozději od 3. května“ na autodíly.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Americký prezident Donald Trump ve středu oznámil, že Spojené státy uvalí cla ve výši 25 procent na dovoz „všech automobilů, které nebyly vyrobeny ve Spojených státech“, a podepsal příslušný exekutivní výnos. Cla vstoupí v platnost 2. dubna, dodal Trump před novináři v Bílém domě. Výběr cel by měl začít od 3. dubna, napsala agentura AP.

Zároveň oznámil, že odloží až o jeden měsíc výběr pětadvacetiprocentního cla na automobilové díly, uvedla dnes agentura Reuters s odvoláním na Trumpem podepsané prohlášení.

Podle prohlášení budou automobily podléhat clům ve výši 25 procent od pěti hodin ráno 3. dubna, ale automobilové díly budou clům podléhat od termínu, který bude upřesněn v úředním věstníku, „nejpozději však 3. května“, napsala agentura Reuters.

Cla by se tak měla týkat i Evropské unie. „Jak jsem již řekla dříve, cla jsou daně – špatné pro podniky, horší pro spotřebitele ve Spojených státech i v Evropské unii,“ uvedla ve svém prohlášení předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Dodala, že blok bude i nadále hledat řešení na základě jednání a zároveň chránit své hospodářské zájmy. „Jako významná obchodní mocnost a silné společenství 27 členských států budeme společně chránit naše pracovníky, podniky a spotřebitele v celé Evropské unii,“ prohlásila podle Reuters.

Velký problém pro automobilky a dodavatele

Odborníci spolu s organizacemi varují, že zavedení cel na dovoz automobilů může mít negativní důsledky nejen pro globální automobilový průmysl, ale i pro české výrobce a dodavatele.

„Automobilový průmysl v posledních letech prochází sérií krizí, které zásadně ovlivnily jeho fungování. Nejprve pandemie covidu narušila dodavatelské řetězce, následovala hospodářská recese, která oslabila poptávku. Nedostatek čipů způsobil výpadky ve výrobě a drahá kontejnerová doprava prodražila logistiku,“ popsal pro SZ Byznys situaci Petr Novák, expert na automobilový průmysl z dodavatelské skupiny JTEKT.

„Dopad cel bude velmi výrazný, jedná se de facto o tu nejvyšší hodnotu, která byla na stole,“ říká expert na automobilový průmysl z poradenské společnosti EY Petr Knap. „Automobilový průmysl tvoří v zemích Evropské unie celkem sedm procent HDP, takže jejich zavedení může mít značné ekonomické důsledky,“ dodal.

Podle Knapa se nejvíce cla dotknou výrazných importérů, zejména japonské Toyoty a pak také Německa, respektive vývozů prémiových značek BMW, Mercedes, Audi a Porsche.

Dopad na Česko bude, ale omezený

Spojené státy americké nejsou pro český automobilový průmysl klíčovým exportním trhem. V roce 2023 směřovalo do USA pouze 0,8 % českého automobilového exportu v hodnotě 9,3 miliardy korun, přičemž předmětem exportu nejsou hotová vozidla, stojí v oficiálním prohlášení Sdružení automobilového průmyslu.

V Česku se nicméně podle odhadů očekává pokles HDP o 0,3 až 0,4 procenta. „Je to dáno tím, že si pohorší čeští dodavatelé automobilových dílů pro německý trh,“ vysvětlil Knap. „Dopad to bude mít i na Slovensko, kde se nacházejí velké montážní závody německé automobilky Audi,“ doplnil Novák.

„Přestože nejsme na americkém trhu aktivní, tato situace bude mít nepřímý dopad na společnost Škoda Auto a naši činnost, jelikož ovlivní celé širší odvětví automotive včetně našich dodavatelů. Dále nás nepřímo ovlivní i zákaz prodeje čínských vozů ve Spojených státech, protože to povede k ještě většímu zaměření čínských výrobců na evropský trh,“ stojí v oficiálním vyjádření Škody Auto.

Ani Američané však nevyjdou ze situace vítězně. „V krátkodobém hledisku mohou Američanům auta zdražit i o tisíce, ne-li desetitisíce dolarů. Nemyslím si však, že by došlo k zásadnímu úbytku prodejů, protože tato auta si kupují bohatí Američané kvůli prestiži,“ míní Novák.

„Berou nám bohatství“

„Přimějeme země, které v naší zemi podnikají a berou nám naše bohatství, aby zaplatily… Uděláme to, že uvalíme 25procentní cla na všechna auta, která nejsou vyrobena ve Spojených státech. Pokud budou vyrobena ve Spojených státech, nebudou na ně uvalena absolutně žádná cla,“ řekl Trump novinářům v Oválné pracovně.

Americká vláda očekává, že toto opatření navýší příjmy rozpočtu o dodatečných 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun), uvedl poradce Trumpovy administrativy.

Trump považuje cla za nástroj ke zvýšení příjmů, které by kompenzovalo jím slibované snížení daní, a k oživení dlouhodobě upadající průmyslové výroby v USA. Ve středu prohlásil, že cla podpoří domácí růst. Podle expertů z automobilového průmyslu však zavedení cel na dovoz automobilů povede mimo jiné ke zvýšení cen pro spotřebitele a v důsledku k omezení výroby.

Trump se dlouhodobě vymezuje proti tomu, co nazývá nespravedlivým zacházením v souvislosti s vývozem automobilů z USA na zahraniční trhy. Často zmiňuje Evropskou unii, která při dovozu vozidel uplatňuje desetiprocentní clo, tedy čtyřikrát vyšší, než činí dosavadní 2,5procentní celní sazba pro dovoz osobních automobilů do USA.

Spojené státy dovezly v roce 2024 automobilové výrobky včetně dílů v hodnotě 474 miliard dolarů (10,9 bilionu korun), z toho osobní automobily v hodnotě 220 miliard dolarů (4,6 bilionu korun). Největšími dodavateli byli právě blízcí spojenci USA jako Kanada, Mexiko, Japonsko, Jižní Korea či Německo.

Doporučované