Toxické řasy bují až v polárních vodách. Bezpečnou úroveň přesáhly stokrát

Snímek bujícího fytoplanktonu v Beringově úžině zachyceného satelitem.

Ani polární vody už nejsou dost studené na to, aby se tam nemohly přemnožit toxické mikroorganismy. Nová studie popisuje, že nebezpečný vodní květ se rozmnožil na ploše široké 600 km táhnoucí se na sever skrz Beringovu úžinu.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Toxický mořský mikroorganismus Alexandrium catenella, nazývaný též vodní květ, je dlouho známou hrozbou pro mořský život i rybolov na mnoha místech planety včetně například severovýchodní Aljašky.

V posledních letech ale vědci naráží na nové důkazy, že se mikroorganismus - kvůli oteplení vody způsobenému klimatickou změnou - dokáže rozmnožovat ještě severněji.

Dosud pravděpodobně nejvýznamnější z nich popisuje studie, publikovaná tento týden v časopise Limnology and Oceanography Letters. Ta podle magazínu Science zdokumentovala vůbec největší vědecky popsanou invazi tohoto druhu do polárních vod.

Červená skvrna se táhla v pásu dlouhém nejméně 600 km přes celou Beringovu úžinu až do Čukotského moře.

Výjimečná byla i hustota bujících mikroorganismů. Místy až stonásobně přesahovala hodnotu, která už je dost velká pro vyhlášení varování pro veřejné zdraví.

Foto: Seznam Zprávy

Červená čára vyznačuje, kam až se rozpínají americké a ruské vody. A zároveň vysvětluje, že šíření vodního květu v Beringově moři i vodách více na sever je problém USA stejně jako Ruska.

„Vědci měli velké štěstí, že byli zrovna na správném místě pro zdokumentování tohoto výjimečného bujení,“ napsal k tomu Science s tím, že jinak by si ho úřady mohly všimnout až poté, co by se někdo otrávil například intoxikovaným měkkýšem.

Americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) uvádí, že mezi symptomy takové otravy patří v mírnějších případech pocity brnění a necitlivosti, bolesti hlavy nebo vyrážky. V těch vážných pak může dojít i k paralýze svalů a problémům s dýcháním, což může vést až ke smrti člověka.

Čekání na příležitost

O tom, že jsou v oblasti na dně oceánu velká ložiska těchto mikroorganismů vyčkávajících na vhodnou příležitost k zahájení množení, se ví už delší dobu.

Před lety je objevil tým vědce Donalda Andersona z Oceánografického institutu Woods Hole sídlícího v Massachusetts, který o hrozbě pro tamní ekosystémy i rybáře promluvil ve starším rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Na dně oceánu podle něj dřímají tzv. spory řas, které čekají na příležitost, aby mohly „vyklíčit“, přičemž jednou z hlavních podmínek je dostatečně vysoká teplota vody. Pak se tvoří vegetativní buňky, jež rostou a dělí se.

„Z jedné buňky jsou dvě, ze dvou čtyři, ze čtyř osm a tak dál – je jich pak dost na to, aby vznikl vodní květ. V určitou chvíli pak buňkám dojdou živiny a nakonec se z nich opět stanou spory na dně oceánu, jež vyhlížejí vhodné podmínky pro vyklíčení,“ popsal zjednodušeně celý proces Anderson.

„Nárůst teploty u mořského dna činí v období let 2003 až 2018 dva stupně Celsia. Ve skutečnosti tedy vyklíčí asi dvojnásobek spor než předtím, a protože je voda teplejší, děje se to zhruba o tři týdny dříve – mají tedy o 21 dní víc na ono dělení,“ vysvětlil.

Kromě měkkýšů a lidí, kteří je konzumují, podle vědců tento fenomén ohrožuje například i mrože nebo mořské ptáky.