Článek
„Rychlost, alkohol, drogy, únava… Co když potřebujeme na seznam faktorů, které způsobují dopravní nehody, přidat i maskulinitu?“ Taková byla úvaha francouzského úřadu pro bezpečnost silničního provozu, která stála na počátku nové osvětové kampaně.
Ve videu, které ve středu zveřejnila organizace Sécurité routière, proto diváci sledují muže při narození svých synů. Klip je vykresluje jako přemýšlivé a citlivé, což má zdůraznit kontrast s klasickými „macho“ stereotypy, které jsou veřejnosti dobře známé.
„Nemusíš se řídit tím, co lidé od muže očekávají. Buď takový, jaký chceš být. Klidně buď citlivým mužem, který občas pláče,“ říká ve videu novopečený otec svému synovi.
Klip má poukázat právě na problém toxické maskulinity, která může mít výrazný podíl na dopravních nehodách. V minulém roce ve Francii tvořili 78 % všech obětí dopravních nehod muži, což se blíží průměru v celé Evropské unii.
Z francouzských řidičů ve věku od 18 do 24 let zabitých na silnicích pak bylo v loňském roce 88 % mužů, podezřelí ze zavinění dopravní nehody byli z 84 % muži a 93 % opilých řidičů – účastníků nehody bylo taktéž mužského pohlaví.
Mezirezortní zmocněnkyně pro bezpečnost silničního provozu ve Francii Florence Guillaumeová pro britský deník The Guardian uvedla, že kampaň, která má za úkol snížit počet mužů angažovaných v dopravních nehodách, v žádném případě nemá stigmatizovat ani obecně obviňovat muže-řidiče.
„Jde o to přimět lidi, aby se zaměřili na své chování. Počet mužů, kteří umírají na silnicích, je alarmující, ale neznamená to, že všichni muži jsou špatní řidiči – to není pravda,“ vysvětlila. Společnost by se podle ní měla důkladněji zaměřit na negativní jevy, jako je riskantní chování řidičů či tlak na muže, aby ukázali, že umí řídit rychleji nebo ovládnout silnici.
Auto jako symbol maskulinity?
„Je zarážející, jak se určité stereotypy vytrvale předávají z otce na syna, včetně auta jako symbolu maskulinity, mužské identity a mužnosti. Moc se nad tím nepřemýšlí, ale přesto vidíme, jaký dopad to má na nehodovost,“ řekl listu The Guardian sociolog Alain Mergier, který pro kampaň provedl studii o maskulinitě a řízení napříč všemi věkovými skupinami.
Některé chlapce a muže podle něj okolí už od dětství učí, že auto je jejich symbol a že právě řízením mohou hájit svoji mužnost. „Kulturní představa, že chlapci a muži instinktivně autům rozumí, může rychle vést k předpokladu, že muži instinktivně umí řídit. To může v nebezpečných situacích vést k přílišné sebedůvěře,“ tvrdí sociolog.
Podívejte se, jak je to s dopravními nehodami v Česku
Podle policejních dat zemřelo v roce 2021 při nehodách v Česku 470 lidí. Jde o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1961, odkdy policie ucelené statistiky nehod sestavuje. Na dosavadní minimum ale klesl počet těžce raněných.
„Může to také vést k pocitu, že aby chlapec ukázal, že je skutečný muž, musí umět ovládat vozidlo i ve vysokých rychlostech, nebo dokonce překračovat rychlostní limity,“ doplnil s tím, že nejdůležitější je na kampani fakt, že nestigmatizuje muže.
„Pouze naznačuje jinou vizi mužů a maskulinity, která není o konfrontaci nebo agresivitě, ale o citlivosti,“ uzavřel.