Hlavní obsah

Tlak na americké zákonodárce roste. Lobbing stál nejvíc peněz v historii

Foto: EHStockphoto, Shutterstock.com

Za lobbing loni nejvíce utratily farmaceutické skupiny (ilustrační snímek).

Zájmové skupiny v USA utrácejí čím dál více peněz za lobbing. Ve snaze ovlivnit federální zákonodárce loni v součtu utratily přes čtyři miliardy dolarů. Na čele je farmaceutický průmysl.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zájmové skupiny utratily v roce 2023 za lobbování u federálních zákonodárců rekordních 4,2 miliardy dolarů (v přepočtu necelých 100 miliard korun). Na čele se umístil farmaceutický průmysl a průmysl zdravotnických výrobků. Vyplývá to z nové zprávy neziskové organizace OpenSecrets.

Další téměř půl druhou miliardu dolarů utratily jednotlivé skupiny za lobbing na úrovni jednotlivých států. Tato položka je však nižší než loni a i celkový objem peněz určených na ovlivňování zákonodárných sborů tak oproti roku 2022 dokonce o 300 milionů dolarů klesl. Stále je ovšem druhý nejvyšší vůbec.

Zpráva uvádí, že v éře patové situace v Kongresu se mnoho lobbistů přesunulo k lobbování u zákonodárců jednotlivých států. V posledních letech se podle OpenSecrets do hlavních měst jednotlivých států přesunula většina aktivit v takových ožehavých otázkách, jako jsou potraty, zbraně nebo hazardní hry.

Podle neziskové organizace se sídlem ve Washingtonu, která sleduje peníze v politice, „utratily zdravotnické společnosti v roce 2023 více než kterékoli jiné odvětví, přičemž výdaje na federální lobbing přesáhly 378 milionů dolarů (asi 8,6 miliardy korun) za rok“.

Suma peněz utracená za lobbing jednotlivými zájmovými skupinami (top 6):

Odvětví průmysluSuma peněz utracená za lobbing
Farmaceutické a zdravotnické produkty$378.6M
Elektronika$238.4M
Pojišťovnictví$157.4M
Cenné papíry a investice$143.6M
Letecká doprava$136.5M
Nemocnice a pečovatelské domy$131M

Zdroj: OpenSecrets

Nejvýznamnější lobbistickou skupinou je od roku 2015 Americká obchodní komora, největší sdružení na obhajobu podnikatelských zájmů v USA, je od roku 2015 s celkovými výdaji přesahujícími 746 milionů dolarů. Jen v roce 2023 utratila obchodní komora za federální lobbing přes 69 milionů dolarů. I když většina výdajů komory byla na federální úrovni, utratila také miliony za lobbing na úrovni států.

Související témata:

Doporučované