Článek
Takzvaný „sushi terorismus“ dohnal některé japonské restaurace k postupnému rušení ikonických pásů, na nichž kolují pokrmy.
Řetězce tzv. running sushi restaurací, kde si hosté berou jídlo sami, tak reagují na množící se virální videa, na nichž lidé manipulují s projíždějícími pokrmy, olizují společné láhve omáček a tropí si tak legraci z ostatních.
Japonsko je přitom zemí, kde si obzvlášť potrpí na hygienu, proto je pravděpodobné, že „sushi terorismus“ navždy změní způsob, jakým miliony Japonců konzumují svůj národní pokrm, píše The Guardian.
Videa zaznamenala největší boom před několika týdny a od té doby se řetězce snaží napravit svou reputaci v otázce hygieny, i kdyby to mělo znamenat, že budou nuceny odstranit svou hlavní atrakci.
Například řetězec Choshimaru v reakci na video, kde neposlušný zákazník dává nedopalek cigarety do nádobky s nakládaným zázvorem, oznámil, že prozatím ve všech 63 svých restauracích vypne dopravní pásy a zákazníci budou muset vyčkat, až jim personál přinese objednávky přímo ke stolu.
Firma usoudila, že absence desítek talířů, které procházejí restaurací na běžícím pásu, znemožní vtipálkům zasahovat do objednávek ostatních. Pásy by se měly ve všech restauracích řetězce zastavit do konce dubna, přičemž se očekává, že některé prodejny zavedou nové opatření již v nadcházejících dnech.
Sushi terorismus v japonských restauracích
Všeobecný rozruch způsobila série videí, na nichž lidé v japonských sushi restauracích osahávají jídlo na pásech nebo olizují společné lahve s omáčkou.
Neblahý žert
Odvětví running sushi restaurací, jehož hodnota se v roce 2021 odhadovala na úctyhodných 5,4 miliardy dolarů (v přepočtu cca 120 mld. korun), bylo virální slávou sushi terorismu tvrdě zasaženo. Trend dokonce způsobil pokles hodnoty akcií některých řetězců.
To se týká i společnosti Sushiro, která je v tomto odvětví lídrem na trhu. Společnost před několika týdny uvedla, že její sushi bude zákazníkům, kteří si objednávají na dotykové obrazovce, doručováno pouze prostřednictvím „expresního pásu“, což ostatním hostům ztíží manipulaci s jídlem. Firma se odhodlala ke změně, jelikož v souvislosti s virálním skandálem zaznamenala úbytek zákazníků.
Další z velkých řetězců, Kura Sushi, minulý týden oznámil, že brzy zavede kamery vybavené umělou inteligencí pro sledování stolů ve svých restauracích, které by měly odradit zlomyslné strávníky. Systém údajně dokáže detekovat „neobvyklé“ chování zákazníků, jako je odstranění talíře z dopravního pásu a jeho rychlé vrácení zpět.
„Naše společnost obdržela vzkazy od velkého počtu zákazníků, kteří uvedli, že už nechtějí chodit do running sushi restaurací,“ řekl novinářům Hirojuki Okamoto, šéf oddělení pro styk s veřejností společnosti Kura Sushi. „Je to krize nejen pro naše restaurace, ale pro celý průmysl,“ dodal.