Hlavní obsah

Sucho už brzdí i německý průmysl

Foto: Profimedia.cz

Kontejnerová loď na Rýnu u chemičky v Krefeldu.

K vysokým cenám energií se v Německu přidává další problém: nízká hladina Rýna v důsledku sucha. Velké nákladní lodě nejsou nyní schopny proplout řeku s plně naloženým nákladem.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Přesun nákladní dopravy z dálnic na řeky je jednou z cest, jak omezit emise oxidu uhličitého a zabránit dalšímu oteplování. Nízká hladina vody v Rýnu ale tento plán (a s ním i celý německý průmysl) ohrožuje.

Největší německá řeka sice zůstává splavnou, v některých částech ale nemohou proplout plně naložené nákladní lodě. Ministr dopravy Volker Wissing proto vyzval k bagrování řeky. V delším časovém horizontu je podle něj třeba „přesunout část dopravy ze silnic a železnic na vodní cesty“, citoval ho server Deutsche Welle.

„Potřebujeme odstranit úzká hrdla Rýnu v určitých bodech,“ prohlásil s tím, že plán na bagrování toku už zpracovala předchozí vláda kancléřky Angely Merkelové. Realizace opatření by trvala až do začátku třicátých let tohoto století. Náklady by se vyšplhaly na 180 milionů eur, z čehož by asi 40 procent tvořila přidružená ekologická opatření.

Už jako ministr dopravy ve státě Dolní Falc bojoval Wissing za prohloubení koryta řeky mezi St. Goar a Mohučí. Cílem bylo, aby mohly nákladní lodě nabrat o 200 tun nákladu více, což představuje asi 10 až 15 kamionů.

Nejsušší léto v Evropě

Podívejte se na fotografie z letošního sucha v Evropě.

Nils Jannsen z Institutu pro světovou ekonomiku v Kielu vysvětlil, že když hladina Rýna klesne pod určitou hranici na dobu 30 dnů, dochází ke snížení průmyslové výroby. Když se tak stalo v roce 2018, klesla výroba o 1,5 procenta. „Dodatečnou zátěží může být to, že lodní doprava je poměrně důležitým prostředkem přepravy energetických komodit,“ dodal.

Nízká hladina Rýna se letos objevuje dříve, než bývalo typické. Nejnižší hladinu mívala dříve řeka až v září nebo říjnu. Vůbec nejméně vody je nyní v úzkém hrdle nedaleko města Koblenz, kde je voda hluboká pouhých 56 centimetrů. Nákladní lodě ale potřebují alespoň 1,5 metru vody, aby mohly proplouvat s plným nákladem.

„Pokračujeme v plavbě, můžeme ale naložit jen 25 až 35 procent kapacity,“ řekl Deutsche Welle Roberto Spranzi, ředitel dopravní kooperativy DTG, která na Rýnu provozuje stovku lodí. Zákazníci tak pro přepravu často potřebují dvě nebo tři lodě místo jedné. Úřady řeku při nízké hladině vody neuzavírají a nechávají na přepravních společnostech, zda chtějí pokračovat i za ztížených podmínek.

Rýn je důležitou dopravní cestou pro obilí, chemikálie, minerály, uhlí i ropné produkty včetně nafty. Ročně se po něm převáží většina z 200 milionů tun nákladu, který putuje po německých řekách.

Chystané snížení výroby kvůli nízké hladině vody už naznačil například chemický koncern BASF. Firma Evonik a ocelářský konglomerát ThyssenKrupp uvedly, že přijaly opatření, aby jejich výroba nebyla ohrožena, a to dovozem materiálů, který by mohl nedostatek vody na řece zhatit.

Energetický koncern Uniper zase varoval před nesrovnalostmi ve výrobě elektřiny v uhelných elektrárnách v Hesensku a Severním Porýní-Vestfálsku, protože kvůli nejisté dopravě nemá zaručené dodávky uhlí.

Poptávka po uhlí letos v Německu vzrostla, protože ministr hospodářství Robert Habeck rozhodl o opětovném zapojení již odstavených uhelných elektráren, což má vládě umožnit se dočasně vyrovnat s výpadkem ruského plynu.

S nízkou hladinou řek mají problémy podle listu The Guardian i další evropské státy. Francouzský dodavatel energie EDF tento týden oznámil, že dočasně snižuje výkon svých jaderných elektráren na řekách Rhôna a Garonna, protože vlny veder omezily možnost využívat říční vodu k chlazení elektráren. Ve Spojeném království úřady ve čtvrtek ohlásily, že pramen řeky Temže poprvé od začátku záznamů vyschl kvůli nedostatku srážek.

Doporučované