Článek
„Kdybychom snížili ceny, vyvolali bychom paniku na čerpacích stanicích.“ Tak ředitel polského polostátního petrochemického giganta PKN Orlen Daniel Obajtek vysvětluje, proč společnost drží ceny benzinu a nafty i po zvýšení daně stejně vysoko, jako byly na konci roku (tedy před zvýšením).
V Polsku vyvolaly ceny na benzinkách v prvních dnech nového roku pozdvižení. Řidiči se báli, že je tankování vyjde mnohem dráž. Místo toho se teď mluví o podezření, že Poláci na podzim za pohonné hmoty „přepláceli“.
Problém je totiž jinde, než se může na první pohled zdát. Nejde o to, že by teď byly v Polsku benzin a nafta „tak levné“, ale o to, že byly loni na podzim „tak drahé“.
Polská společnost, která podniká i v Česku a přejmenovává čerpací stanice z Benzin právě na Orlen a v Polsku nakoupila i stovky regionálních deníků, v noci z 30. na 31. prosince snížila velkoobchodní ceny pohonných hmot o zhruba 12 procent.
Podle analytičky trhu s pohonnými hmotami Urszuly Cieślaková se přitom v posledních dnech uplynulého roku „nestalo nic, čím by se dalo vysvětlit náhlé snížení cen“.
Čerpací stanice tedy od Orlenu nakoupily levněji. A ceny pohonných hmot, za které pak od 1. ledna nakupovali řidiči, nezměnily navzdory tomu, že k tomuto datu se v Polsku zvýšil palivový poplatek. U litru benzinu v přepočtu o zhruba 72 haléřů a u nafty o 51 haléřů. A ještě se z 8 procent na 23 zvýšila spotřební daň, kterou stát jako opatření proti inflaci snížil loni v únoru.
Šlo o volby?
Někteří polští analytici a pozorovatelé trhu teď obviňují Orlen z toho, že v posledních měsících roku 2022 – navzdory poklesu cen ropy na světových burzách – nezlevnil. Důvodem podle nich má být snaha polostátního koncernu, aby se ve volebním roce nezdražovalo.
Poláci si budou nové poslance a senátory vybírat letos na podzim. V čele Orlenu stojí už zmíněný politik vládnoucí strany Právo a spravedlnost (PiS) Obajtek, který platí za chráněnce a oblíbence šéfa PiS Jarosława Kaczyńského.
Premiér Mateusz Morawiecki navíc na konci listopadu sliboval, že lednové zvýšení DPH bude „možné zmírnit jiným mechanismem“.
Server Wirtualna Polska píše, že důkazem zmíněné praxe Orlenu jsou ceny paliv na jeho stanicích v Česku, kde ke konci roku benzin i nafta zlevnily.
Dokazovat to má prosincová fotografie cen na Benzině v Náchodě, kde stál litr benzinu 33,90 Kč a litr nafty 35,90 Kč, a čerpalo se tedy o něco levněji než v Polsku.
Cena za litr pohonných hmot v Česku a Polsku na začátku ledna (v Kč) | ||
---|---|---|
Česko | Polsko | |
benzin | 36,49 | 33,23 |
nafta | 37,85 | 39,19 |
Orlenu se zastávají politici PiS. Na vícero tiskových konferencích zdůrazňují, že jsou v Polsku ceny benzinu jedny z nejnižších v Evropské unii.
Poslanec PiS Marek Suski uvedl, že Orlenu pomohlo zajištění spolupráce se saúdskoarabským ropným koncernem Saudi Aramco. Podle některých expertů s tím ale věc nesouvisí.
„Neuvěřitelně drze nás okrádali“
Opozice naopak Orlenu i vládě přístup vyčítá a směřuje věc k nejvyššímu kontrolnímu úřadu a prokuratuře.
„Jak se ukázalo, tak strana PiS mnoho měsíců zvedala cenu benzinu, a tím způsobem nás neuvěřitelně drze okrádala,“ prohlásil například expremiér a lídr opoziční Občanské platformy Donald Tusk.
Aktuálně z Polska
Polskou vládou otřásá spor o zdánlivě banální symbol duhy. Rozvířila ho americká skupina The Black Eyed Peas, která v Polsku veřejně podpořila respekt k menšinám.
Orlen a PiS nešetřila ani opoziční Nová levice. „Ředitel Obajtek tahal v posledních měsících z kapes Poláků obrovské peníze. My jsme varovali před tím, že se to stane, říkali jsme, že marže jsou nafouknuté,“ řekl levicový poslanec Adrian Zandberg. Vyzval k tomu, aby Orlen „krotil svou chamtivost“.
Kritika zazněla také od některých samospráv. Ředitel vratislavského dopravního podniku uvedl, že provoz tamního MHD stál kvůli vyšším cenám pohonných hmot o téměř milion zlotých víc, zmínil sumu v přepočtu 5,14 milionu korun.
Vyšetřování věci ve čtvrtek zahájil polský antimonopolní úřad; není ovšem namířené proti žádnému konkrétnímu subjektu.