Článek
„Bylo jen otázkou času, kdy někomu prasknou nervy,“ hodnotí stav slovenských železnic v deníku Sme Ondrej Matej, ředitel slovenského think-tanku Institut pro dopravu a hospodářství (IDH).
Téma nedávno otevřel ostře kritický dopis Českých drah (ČD). Český národní dopravce v něm označuje stav na Slovensku z tristní a žádá po Slovácích nápravu. V opačném případě hrozí „projednáním otázky úhrady zvýšených nákladů na údržbu vlaků jezdících na Slovensko“.
Strojvedoucí Českých drah na cestě Slovenskem v minulých týdnech vytipovali 16 problematických úseků na dvou tratích, které neodpovídají představám o bezpečné dopravě. A vyzvali slovenského správce železnic ŽSR k nápravě.
Zanedbaný stav železniční infrastruktury připouští i přímo ŽSR. Podnik je ze strany státu podfinancovaný. „ŽSR provádí analýzu nedostatků uvedených v dopise ČD, připravujeme návrh opatření,“ cituje východoslovenský list Korzár mluvčí ŽSR Riu Feik Achbergerovou.
S vícero výhradami ČD se ztotožnilo i slovenské ministerstvo dopravy. „Budeme nadále při tvorbě rozpočtu a při jeho revizích apelovat na to, abychom dostali na opravy a rekonstrukce více peněz, než dostáváme dnes. Co se týká náhrady škod, ŽSR jsou vůči takovým událostem pojištěny,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Miriama Švikruhová.
Více o sporu Praha-Bratislava
Jen jedno z deseti pendolin přijelo loni ze Slovenska včas. Na vině je katastrofální stav kolejí v sousední zemi, na které si stěžují i České dráhy. Znamená to i dražší opravy vlaků.
Nedostatečná údržba a odkládání
Jen na letošek potřebuje slovenský správce železnic zajistit na 33 milionů eur, v přepočtu 774 milionů korun. Peníze ovšem nejsou na modernizaci, nýbrž jen na odstranění špatného stavu železnic. Ten vzniká nedostatečnou údržbou nebo jejím odkládáním.
Podle Ondreje Mateje by ale na „odloženou údržbu“ měl směřovat dvojnásobek prostředků a celkově slovenské železnice potřebují kvůli infrastrukturnímu dluhu investici ve stovkách milionů eur.
„Potřebujeme pět set milionů, abychom se dostali do bodu nula,“ uvedl Matej z think-tanku IDH. V přepočtu na koruny jde o 11,7 miliardy.
Na špatný stav železnic upozorňuje i Asociace železničních dopravců Slovenska. Připomíná, že v důsledku kritického stavu kolejí a výhybek míjejí Slovensko tranzitní nákladní vlaky.
„Také rozvoz zboží z Vídně na západním Slovensku probíhá kamiony namísto vlakem do terminálu v Dunajské Stredě,“ podotknul generální ředitel asociace Patrik Benka.
„Nevidíme jinou možnost“
O kritické situaci a narůstajícím dluhu na údržbě infrastruktury hovoří i slovenské železničářské odbory. Požádaly kvůli tomu o schůzku prezidentku Zuzanu Čaputovou.
„Na paní prezidentku se obracíme jako na morální a společenskou autoritu, protože už nevidíme jinou možnost. Situace je opravdu kritická a upozorňujeme na to společně s Asociací železničních dopravců Slovenska (AROS) již dlouhodobě bez jakékoli snahy o řešení,“ cituje agentura TASR prezidenta Odborové asociace výpravčích a dispečerů Jozefa Chovance.
Nehoda českého pendolina v Žilině z kraje března, která celoslovenskou debatu odstartovala, se podle Chovance stala na výhybce, jež je 15 let po životnosti.
„Vícero součástí železniční infrastruktury po době životnosti nadále slouží v železničním provozu. Alarmující skutečností je, že pravidelná a řádná údržba je zanedbávána takovým způsobem, že finanční dluh vůči ní se dnes již pohybuje ve stovkách milionů eur a každým dnem narůstá,“ dodává Chovanec.