Hlavní obsah

Varování nezabralo. Číňané mají povolení koupit část přístavu v Hamburku

Foto: sweasy, Shutterstock.com

Kontejnerový terminál v Hamburku.

Čínská firma Cosco bude smět v hamburském přístavu koupit podíl do 25 procent, schválil Berlín. Evropská komise už dřív vyjádřila obavy, že tak Čína získá přístup k citlivým informacím, protože přístav má i vojenský význam.

Článek

Německá vláda schválila vstup čínského investora do hamburského přístavu. Čínský rejdařský gigant Cosco bude moct získat ve firmě HHLA, které patří hamburský kontejnerový terminál, vlastnický podíl do 25 procent, oznámilo podle agentury AFP spolkové ministerstvo hospodářství.

O možnosti omezeného vstupu čínské firmy do hamburského přístavu se mluvilo už delší dobu. V úterý německá média zveřejnila informaci, že Cosco by mohlo získat nižší podíl než 35 procent, jak zněl původní plán.

Jak napsala agentura ČTK, nová dohoda by měla zamezit situaci, že Cosco bude mít vliv na rozhodování provozovatele přístavu. Zatím není jasné, jestli čínská firma na novou dohodu přistoupí.

Před vstupem čínského investora do hamburského přístavu letos varovala spolkovou vládu Evropská komise (EK), která se obává, že by se tím do rukou čínských úřadů mohly dostat citlivé informace o provozu přístavu, píše ČTK.

Experti unijní exekutivy uvedli, že hamburský přístav má nejen civilní, ale i vojenský význam. Evropská unie klade po ruské invazi na Ukrajinu větší důraz na ochranu kritické infrastruktury.

Nová čínská vláda se skládá z prezidentových „yes menů“

Čína zná jména sedmi nejmocnějších mužů země. Na vysoké pozice je nedostaly ani tak jejich schopnosti, ale jedno důležité pojítko mají – prokázanou oddanost vůdci Si Ťin-pchingovi.

Západ navíc v poslední době vnímá Čínu čím dál víc jako bezpečnostní hrozbu. V létě se v tomto smyslu usnesl i summit NATO. Důvodem jsou výhrůžky Pekingu směřující vůči Tchaj-wanu nebo jeho rozpínavost v Jihočínském moři.

Podle starosty Hamburku je vstup čínského investora důležitý kvůli konkurenceschopnosti hamburského přístavu. Cosco už má podíl v terminálech v přístavech v Rotterdamu či v Antverpách.

Vstup čínské společnosti do hamburského přístavu podle informací německého serveru Deutsche Welle podporoval sociálnědemokratický kancléř Olaf Scholz. Proti se naopak stavěl ministr hospodářství Robert Habeck nebo šéfka diplomacie Annalena Baerbocková, oba ze Zelených.

Podle Baerbockové se Berlín musí vyvarovat chyb, které učinil, když spoléhal na energetické dodávky z Ruska. V podobném smyslu se vyjádřil i německý prezident Frank-Walter Steinmeier. „Musíme se poučit – a poučit se znamená, že musíme snížit závislosti na jednom zdroji, kdekoli je to možné, a to se obzvlášť vztahuje na Čínu,“ prohlásila hlava státu při úterní návštěvě Kyjeva.

Poslankyně za liberální a probyznysovou stranu FDP, která je také součástí spolkové koalice, Marie-Agnes Strack-Zimmermannová označila dohodu ještě v době, kdy se o ní diskutovalo, za chybu. V rozhovoru s agenturou DPA řekla, že v „časech obrovské nejistoty“ není moudré uzavírat dohody s čínskou firmou.

Před čínskou finanční mocí coby hrozbou pro Německo varovaly nedávno i německé zpravodajské služby. Šéf německé kontrarozvědky Thomas Haldenwang při slyšení s poslanci zhodnotil současnou geopolitickou situaci těmito slovy: „Rusko je bouře, Čína je klimatická změna.“

Část hamburského přístavu využívá i Česko. Tehdejší Československo tam získalo své pásmo na základě Versailleské mírové smlouvy v roce 1929. Od roku 2014 ho spravuje Ředitelství vodních cest ČR. Nájemní smlouva platí do roku 2028 a Praha několikrát zvažovala výměnu pozemků za lukrativnější.

Související témata:

Doporučované