Hlavní obsah

Konec tarifní džungle. Němci zavádí celostátní superjízdenku za 49 eur

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek.

Místní i turisté budou moci od května po celém Německu cestovat za pouhých 49 eur měsíčně. Spolková vláda doufá, že tak veřejnou dopravu zpřístupní všem a z „automobilového národa“ udělá fanoušky vlaků a autobusů.

Článek

Německo přichází s měsíční permanentkou na hromadnou dopravu v celé zemi za 49 eur. Krok má za cíl snížit emise a pomoci lidem se lépe přizpůsobit rychlému růstu životních nákladů.

Německý experiment s letní jízdenkou za devět eur (asi 220 korun) se setkal s nevídaným úspěchem, co se týká boje se změnou klimatu a inflací (psali jsme zde). Zájem o ni předčil očekávání, prodalo se jich přibližně 52 milionů.

Spolková vláda proto začala okamžitě přemýšlet o nástupci „superlevné“ jízdenky. V listopadu nakonec Berlín schválil zavedení takzvané „Deutschland ticket“, která vyjde na 49 eur (zhruba 1200 Kč) měsíčně a platí jak na MHD, tak i na regionální vlaky nebo autobusy. Vyňaté jsou ale z tarifu vysokorychlostní vlaky nebo dálkové spoje.

Na prodejních pultech se jízdenka objevila v pondělí, platit začne od května. Využívat ji budou moci jak místní, tak turisté.

„Ještě nikdy nebylo používání autobusů a železnic tak snadné jako s touto jízdenkou,“ uvedl pro Spiegel německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) po tom, co se zavedení jízdenky podařilo prosadit.

Více o dopadech jízdenky za 9 eur:

Německý experiment se zlevněnou jízdenkou pomohl za tři měsíce trvání ušetřit celkem 1,8 milionu tun emisí CO2, tvrdí průzkum. „Náš dosud nejlepší nápad,“ tvrdí spolkový kancléř. Ozývají se ovšem i kritické hlasy.

Dodal, že tento krok německou veřejnou dopravu osvobodí od celostátní „tarifní džungle“. Držitelé této jízdenky totiž nebudou muset brát ohledy na tarifní zóny nebo kupovat více jízdenek, na cesty vlakem nebo autobusem jim postačí jedna.

Vláda se domnívá, že jízdenka veřejnou přepravu v zemi zjednoduší a zpřístupní ji pro všechny. Doufá také, že se díky ní z Němců, kterým se přezdívá „automobilový národ“, stanou větší fanoušci veřejné dopravy, píše stanice Deutsche Welle.

Jak ukazují analýzy, které si Svaz německých dopravních podniků nechal po ukončení letního experimentu vypracovat, levné jízdence se daří plnit oba vytyčené cíle.

Svaz tehdy hovořil o „prokazatelném pozitivním vlivu na boj proti změně klimatu“ a oznámil, že díky tomu, že lidé vyměnili auta za vlaky, tramvaje a autobusy, se podařilo ušetřit až 1,8 milionu tun emisí CO2. Na vrub levné jízdenky se přičítalo také mírné snížení inflace, ke kterému po čas experimentu došlo.

Ozývaly se ovšem také kritické hlasy. Podle nich by vláda udělala lépe, kdyby místo do zavedení levných jízdenek peníze investovala do rozvoje dopravní infrastruktury a do zlepšení služeb veřejné dopravy, a to zejména v chudých venkovských oblastech.

„Jízdenka za 49 eur téměř jistě povede ke změnám v chování, které budou trvalé, ale jaké přesně to budou změny, zatím nevíme,“ uzavírá pro Deutsche Welle expert na dopravu a záležitosti Evropské unie Jon Worth, který sídlí v Berlíně.

Doporučované