Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kontejnerový terminál v polském přístavu Gdyně provozovaný Číňany vyvolává obavy o národní bezpečnost, upozorňuje server Politico. Asi dvacetihektarovou oblast si pronajímá hongkongská společnost Hutchison Port Holdings.
Nachází se v bezprostřední blízkosti místa určeného pro vykládání vojenských materiálů NATO a USA, které pak často putují na Ukrajinu. Peking sice oficiálně ve válce na Ukrajině nepodporuje ani jednu stranu, ale udržuje „strategické partnerství“ s Moskvou.
„Vše, co souvisí s bezpečností Polska, je neustále analyzováno, což samozřejmě zahrnuje i otázku dodávek zbraní Ukrajině. Děláme, co můžeme, abychom maximalizovali bezpečnost procesu,“ řekl serveru náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk.
Minulý měsíc se výbor pro speciální jednotky polského parlamentu zabýval ochranou strategických objektů v polských námořních oblastech. Členové výboru žádají premiéra Donalda Tuska, aby terminál v čínských rukou zařadil mezi kritickou infrastrukturu, jak oznámil předseda výboru Marek Biernacki.
To by znamenalo, že firma by musela hlásit své bezpečnostní operace úřadům. Obchodní zájmy hongkongské společnosti by v takovém případě v době míru nebyly omezeny.
Kromě blízkosti k vojenským dodávkám vyvolává znepokojení i to, že firma dokáže ovlivňovat provoz větší části přístavu. Loni v srpnu, kdy měla americká armáda vykládat vybavení nedaleko čínského kontejnerového terminálu, zasahovala část její lodě do zóny spravované právě společností Hutchison. Firma s vyložením nesouhlasila a i přes snahy správy gdyňského přístavu situaci vyřešit se operace musela zastavit.
Podle polského zpravodajského webu O2 zabírá terminál čínské společnosti 20 hektarů a téměř 600 metrů pobřeží. Pronájem tohoto pozemku má firma zajištěný až do roku 2089, ročně platí 294 tisíc zlotých (přibližně 1,7 milionu korun). V roce 2015 se Poláci pokusili nájemné zvýšit na 1,5 milionu, ale čínská společnost se odvolala a nájemné zůstalo beze změny.
Obavy kvůli přístavům se v Evropě neomezují jen na Polsko. Evropská unie si začíná uvědomovat význam získání kontroly nad touto infrastrukturou kvůli bezpečnostním rizikům.
Zpráva Výzkumného ústavu Evropského parlamentu z minulého roku zjistila, že čínské státní společnosti se podílejí na investicích do přístavů v deseti zemích EU. Například v Německu loni i přes bezpečnostní obavy prodali 24,9 procenta hamburského přístavního terminálu čínské společnosti COSCO.