Hlavní obsah

Falešné signály zastavily desítky vlaků. Radioamatéři vyvolali chaos v Polsku

Foto: Wojciech Wrzesien, Shutterstock.com

Polské dráhy používají k nouzovému zastavení vlaků zastaralý systém. Ilustrační snímek.

V posledních týdnech se v Polsku stalo přes 20 železničních nehod, které způsobily falešné signály k zastavení vlaků. Vyšetřování odhalilo, že za incidenty stojí místní s amatérským zařízením.

Článek

Poslední víkend se na polských železnicích nesl ve znamení chaosu. Jen krátce poté, co vykolejil osobní vlak směřující do Varšavy, hlásily další dva srážku s nákladním vlakem. Desítky dalších souprav se i během dalších dnů zastavovaly na různých trasách a způsobily tak i hodinová zpoždění. Všechny incidenty nicméně mají stejnou příčinu – falešný signál k zastavení.

Polské úřady došly k závěru, že sabotáže na železnicích provádějí místní rádioví nadšenci. Pomocí amatérského zařízení se jim dařilo několik týdnů kopírovat signál k zastavení vlaku, napsal server Euronews. Polská policie zadržela dva podezřelé, jeden z nich je podle polské stanice RMF FM policista.

Zatčení muži ve věku 24 a 29 let pocházejí z Bělostoku, třísettisícového města na severovýchodě Polska nedaleko běloruských hranic, přiblížil server Politico. Podle polských médií se dlouhodobě zajímali o radioamatérství.

Polské úřady původně prošetřovaly i možnost kybernetických útoků z Ruska, o věc se zajímala i tajná služba. Polská železniční síť je totiž klíčovou součástí řetězce dodávek všeho možného – od humanitární pomoci po zbraně NATO – pro Ukrajinu. Je to i klíčová trasa pro lidi cestující do Ruskem napadané země. Polské dráhy využil i americký prezident Joe Biden.

Polsko plánuje reformu systému za dva roky

Zabezpečovací systém, jejž polské dráhy PKP používají k nouzovému zastavování vlaků na dálku, při použití začne vysílat rádiem signál tří po sobě jdoucích tónů s různou frekvencí, které se cyklicky opakují. To u vlaků v dosahu automaticky spustí brzdy.

Chaos na polské železnici

Polské železnice hlásí sérii incidentů, při kterých někdo rádiovým signálem nouzově zastavuje provoz vlaků. Média píšou o chaosu. Věc vyšetřuje i tajná služba.

Zařízení, které sabotáž vlaků způsobuje, může být podle polských médií levnější než 30 eur (asi 750 korun) a jednoduše k dostání na internetu. Vlakoví nadšenci o tomto fenoménu dlouze diskutují na fórech i sociálních sítích již několik let.

Podle nich vlaky používají rádiový systém, který nechrání šifrování ani žádná jiná překážka. Sérii signálů tak může vyslat kdokoli, a zastavit tak vlak.

Polské úřady oznámily záměr zavést do roku 2025 mobilní rádia GSM-R, která jsou šifrovaná a nelze je tak snadno sabotovat.

Oficiální statistiky v roce 2021 zaznamenaly více než 500 případů zneužití funkce, v roce 2019 až 700 případů.

Související témata:

Doporučované