Článek
Poslední víkend se na polských železnicích nesl ve znamení chaosu. Jen krátce poté, co vykolejil osobní vlak směřující do Varšavy, hlásily další dva srážku s nákladním vlakem. Desítky dalších souprav se i během dalších dnů zastavovaly na různých trasách a způsobily tak i hodinová zpoždění. Všechny incidenty nicméně mají stejnou příčinu – falešný signál k zastavení.
Polské úřady došly k závěru, že sabotáže na železnicích provádějí místní rádioví nadšenci. Pomocí amatérského zařízení se jim dařilo několik týdnů kopírovat signál k zastavení vlaku, napsal server Euronews. Polská policie zadržela dva podezřelé, jeden z nich je podle polské stanice RMF FM policista.
Zatčení muži ve věku 24 a 29 let pocházejí z Bělostoku, třísettisícového města na severovýchodě Polska nedaleko běloruských hranic, přiblížil server Politico. Podle polských médií se dlouhodobě zajímali o radioamatérství.
Polské úřady původně prošetřovaly i možnost kybernetických útoků z Ruska, o věc se zajímala i tajná služba. Polská železniční síť je totiž klíčovou součástí řetězce dodávek všeho možného – od humanitární pomoci po zbraně NATO – pro Ukrajinu. Je to i klíčová trasa pro lidi cestující do Ruskem napadané země. Polské dráhy využil i americký prezident Joe Biden.
Polsko plánuje reformu systému za dva roky
Zabezpečovací systém, jejž polské dráhy PKP používají k nouzovému zastavování vlaků na dálku, při použití začne vysílat rádiem signál tří po sobě jdoucích tónů s různou frekvencí, které se cyklicky opakují. To u vlaků v dosahu automaticky spustí brzdy.
Chaos na polské železnici
Polské železnice hlásí sérii incidentů, při kterých někdo rádiovým signálem nouzově zastavuje provoz vlaků. Média píšou o chaosu. Věc vyšetřuje i tajná služba.
Zařízení, které sabotáž vlaků způsobuje, může být podle polských médií levnější než 30 eur (asi 750 korun) a jednoduše k dostání na internetu. Vlakoví nadšenci o tomto fenoménu dlouze diskutují na fórech i sociálních sítích již několik let.
Podle nich vlaky používají rádiový systém, který nechrání šifrování ani žádná jiná překážka. Sérii signálů tak může vyslat kdokoli, a zastavit tak vlak.
Polské úřady oznámily záměr zavést do roku 2025 mobilní rádia GSM-R, která jsou šifrovaná a nelze je tak snadno sabotovat.
Oficiální statistiky v roce 2021 zaznamenaly více než 500 případů zneužití funkce, v roce 2019 až 700 případů.