Článek
Evropští vyšetřovatelé z nedávného přerušení dvou podmořských internetových kabelů v Baltském moři podezřívají čínskou civilní loď Yi Peng 3, informoval deník Wall Street Journal s odkazem na své zdroje.
Jde o přes 220 metrů dlouhou nákladní loď čínské společnosti Ningbo Yipeng Shipping, která v době incidentu vezla přes Balt ruská hnojiva. Jen hodiny po prvních zprávách o přerušení kabelů právě na tuto loď upozorňovali na sociálních sítích lidé z OSINT (zpravodajství z otevřených zdrojů), kteří si všímali podezřelé trasy lodi a načasování.
Nedlouho poté na ni upozornily i lodě dánského námořnictva, které k ní připluly do těsné blízkosti, což kromě dat ze systémů pro sledování námořní dopravy potvrdilo i samotné námořnictvo (avšak bez bližšího vysvětlení).
Loď nyní podle zdrojů WSJ kotví pod dohledem „malé flotily“ složené z plavidel Dánska, Německa a Švédska. Čelí podezření, že dvojici kabelů spojující Litvu se Švédskem a Německo s Finskem, přeťala její posádka úmyslně tažením kotvy.
Ústřední otázkou vyšetřování je podle WSJ i to, jestli kapitán lodi, která vyplula 15. listopadu z ruského přístavu Usť-Luga, vykonal sabotáž na základě popudu ruských zpravodajských služeb.
Rusko i Čína popřely, že by měly s incidentem cokoliv společného.
Změna zvyklostí lodi
Loď Yi Peng 3 podle WSJ od konce roku 2019 do letošního března operovala výhradně v čínských vodách, načež náhle změnila své trasy a začala převážet ruské uhlí a další náklady z ruských přístavů.
O žádných přímých indiciích spojujících Yi Peng 3 s ruskými zpravodajskými službami se nicméně článek WSJ nezmiňuje. Uvádí jen, že podle několika zdrojů vyšetřovatelé nepodezřívají ze zapojení čínskou vládu, ale ruské zpravodajské služby.
Deník blíže nespecifikuje, kdo přesně vyšetřování provádí. Zmiňuje zdroje z „několika západních bezpečnostních a zpravodajských služeb“.
Čínská společnost Ningbo Yipeng Shipping podle informací WSJ s vyšetřovateli „spolupracuje“ a umožnila jim zastavit loď v mezinárodních vodách. Donutit posádku, aby zakotvila v některém z blízkých evropských přístavů, nicméně státům NATO hatí mezinárodní právo.
Zatím podle lidí znalých vývoje vyšetřování nedošlo ani k výslechům posádky. Zdroj WSJ nicméně potvrdil, že ještě před tím než Yi Peng 3 zakotvila v úžině Kattegat, se na ni krátce nalodila posádka dánské lodi.
Mělo dojít i ke kontrole kotvy a trupu čínské lodi, kde jsou podle zdrojů WSJ patrné známky poškození odpovídajících tažení kotvy po dně a ničení kabelů.
Vyšetřovatelé podle zdrojů došli k závěru, že Yi Peng 3 spustila kotvu a krátce na to poškodila kabel spojující Švédsko s Litvou a pokračovala až k asi 111 mil vzdálenému místu, kde přeťala i druhý kabel spojující Německo s Finskem. Až pak provedla několik ostrých manévrů a kotvu zvedla.
„Loď podle satelitních snímků a dat zkoumaných vyšetřovateli pokračovala v cestě i přesto, že tažení kotvy významně snížilo její rychlost,“ stojí v článku WSJ s tím, že v jednom úseku došlo i k odstavení zařízení, které automaticky hlásí její polohu systému pro sledování námořní dopravy.
„Je extrémně nepravděpodobné, že by si kapitán nevšiml, že jeho loď spustila kotvu a táhne ji za sebou několik hodin, během nichž přesekne kabely,“ cituje článek jednoho z vyšetřovatelů.
„Vzhledem k mírnému počasí a únosné výšce vln se zdá pravděpodobnost nezáměrného spuštění a tažení kotvy minimální,“ souhlasí s ním i analýza vypracovaná pro WSJ společností Kpler, která poskytuje data o mezinárodní námořní dopravě.
Tentokrát se státy rozhodly rychle jednat
Deník dále vyzdvihuje rychlost a ráznost v reakci na incident ze strany dotčených evropských zemí.
„Zatímco v minulosti se tyto incidenty řešily v tichosti, tentokrát poškození internetových kabelů vedlo k rychlým a veřejným zásahům ze strany evropských lídrů,“ píše WSJ a připomíná incident z loňského roku, kdy podezření z poškození podmořské infrastruktury čelila jiná čínská loď Newnew Polar Bear.
Tato loď totiž nebyla zadržena a incident nenásledovaly ani veřejné výroky vysoce postavených politiků, jako tomu je v nynějším případě.