Hlavní obsah

Španělsko zavede bezplatné vlaky

Foto: Profimedia.cz

Španělské nádraží Atocha v Madridu.

Cestující ve Španělsku nyní mohou do konce roku využívat bezplatné cestování vlakem na krátké vzdálenosti. Jde o jeden z kroků španělské vlády, který má ulevit občanům od rapidně rostoucích životních nákladů.

Článek

Španělsko spouští program bezplatného cestování vlakem na kratší vzdálenosti do zhruba 80 kilometrů. Chce tím pomoci domácnostem, které trápí stoupající životní náklady. Krok se bude dotýkat hlavně těch, kteří dojíždějí pravidelně do práce. Premiér Pedro Sánchez k oznámení řekl: „Jsem si plně vědom každodenních potíží, kterým většina lidí čelí.“

Využívání vlakové dopravy zdarma od státního dopravce Renfe bude možné až do prosince. Cestující musejí složit kauci 10 nebo 20 eur podle toho, jak daleko budou dojíždět, a následně obdrží QR kód. Ten pak slouží jako jízdenka. Peníze je možné na konci roku obdržet zpět po absolvování minimálně 16 jízd.

Bezplatné jízdné se vztahuje vždy pouze na jednu zónu – v případě Barcelony je to vzdálenost asi 80 kilometrů. „Do konce roku ušetřím za jízdné 300 eur (7 400 Kč),“ popsal výhody pro britský The Guardian Santiago Muñoz, který dojíždí za prací z Barcelony do města Sitges. Akce poskytne ovšem výhody i pro turisty, QR kód mohou získat i na základě čísla pasu.

Španělsko nabízí i další úlevy v nákladech na cestování. U jízdenek na delší vzdálenosti mohou cestující uplatnit slevu až 50 procent. Ulevit občanům chtějí také města, všechny jízdenky na tamní hromadnou dopravu budou v tomto období levnější minimálně o 30 procent. Jako další krok ke zmírnění dopadu rostoucích nákladů vláda oznámila, že sníží DPH na účty za pohonné hmoty z 21 procent pouze na pět, a to alespoň do konce roku.

Co bude po německé jízdence za devět eur?

Německo má za sebou poločas experimentu s levným cestováním veřejnou dopravou. Na letní 9-euro-ticket by mohla navázat roční jízdenka za 365 eur nebo měsíční za 69 eur.

Snížení nákladů při cestování vlakem letos s velkým úspěchem otestovalo Německo. Za devět eur měsíčně bylo možné cestovat po celé zemi regionální i městskou dopravou. Zájem o „superlevnou“ jízdenku byl enormní, od 1. června se jich prodalo přibližně 52 milionů.

Průzkum Svazu německých dopravních podniků pak odhalil, že až pětina prodaných jízdenek patřila lidem, kteří běžně veřejnou dopravu nevyužívali. Akce měla také pomoci ušetřit až 1,8 milionu tun emisí CO2.

Zavedení jízdenky bylo kritizováno kvůli přeplněnosti vlaků a skutečnosti, že akce příliš neprospěla lidem žijícím ve venkovských oblastech, které jsou mnohem méně dostupné veřejnou dopravou.

Doporučované