Hlavní obsah

Španělé chtějí spojit Evropu s Afrikou tunelem

Foto: Vizualizace Secegsa

Vizualizace tunelu pod Gibraltarským průlivem.

Tunel spojující přístav Tanger s provincií Cádiz má být kratší, ale hlubší než Eurotunel mezi Spojeným královstvím a Francií. Po jeho vzoru mají vést pod středomořským dnem dva jednokolejové tubusy pro osobní i nákladní dopravu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

S myšlenkou postavit tunel mezi Evropou a Afrikou si Španělsko a Maroko pohrávají už od roku 1979, jejich ambice ale dlouho mařily vysoké náklady i technické obtíže.

Nyní se zdá, že se obě země s podporou Evropské unie rozhodly velkolepý plán oživit.

Španělská státní společnost Secegsa, založená v roce 1981 kvůli propagaci tunelu, najala firmu Herrenknecht Iberica, dceřinou společnost německého Herrenknechtu, aby dokončila studii proveditelnosti tunelu, který by měl připomínat ten pod kanálem La Manche.

V nejužším místě dělí španělskou pevninu od Maroka pouhých 13 kilometrů, kvůli geologickému podloží ale inženýři Secegsy navrhli delší trasu. 

Tunel by měl mít celkem 38,5 kilometru, z čehož 28 pod mořem v hloubce 175 až 475 metrů. Propojit by měl město Tanger s provincií Cádiz.

(Text pokračuje pod grafikou.)

Foto: SZ - René Matouš

Podmořský tunel pod Gibraltarským průlivem

Gibraltar je úzkým dopravním hrdlem

Pro srovnání: zmíněný tunel pod Lamanšským průlivem je dlouhý 50 km, z toho 38 km vede pod mořem. To z něj dělá nejdelší podmořský tunel na světě, zatímco jeho nejhlubší část je 75 m pod hladinou moře – je tedy mnohem mělčí než navrhovaný tunel mezi Španělskem a Marokem.

„Gibraltarský průliv je úzkým hrdlem pro dopravu mezi severní Afrikou a Evropou – tunel by výrazně zvýšil efektivitu nákladní a osobní dopravy,“ řekla serveru AGBI mluvčí společnosti Herrenknecht. Dodala také, že projekt představuje „extrémní výzvy z hlediska technologie a logistiky“.

Už v polovině 90. let naopak Španělé zavrhli myšlenku na postavení mostu, o níž také přemýšleli.

Plán tunelu počítá s dvěma paralelními jednokolejovými tunely, v nichž by jezdily vysokorychlostní nákladní i osobní vlaky. Stejně jako pod Lamanšským průlivem by soupravy mohly převážet i kamiony a osobní auta.

O obnovené dynamice projektu svědčí i investice ve výši 486 420 eur, kterou loni v listopadu schválila španělská vláda na pronájem čtyř podmořských seismometrů pro studium mořského dna v průlivu. Na šestiměsíční práci seismometrů budou dohlížet experti z Královského institutu a námořní observatoře v San Fernandu, informoval server Morocco World News.

Rostoucí zájem o tunel může souviset i s blížícím se Mistrovstvím světa ve fotbale, které budou v roce 2030 společně hostit Španělsko, Portugalsko a právě Maroko. Projekt je tak vnímaný i jako symbol mezikontinentální spolupráce.

Tunel pod Gibraltarským průlivem přiláká nové investice a průmyslová odvětví, které usnadní vytváření pracovních míst a zajistí udržitelný rozvoj pro oba regiony, slibuje na svých stránkách Secegsa.

Větší obchodní výměna a rovnováha mezi oběma oblastmi povedou k míru a stabilitě, dodává s tím, že dále na jih by tunel mohl pozitivně ovlivnit i země Sahelu tím, že umožní pozemní přepravu velkých energetických zdrojů z této oblasti.

Doporučované