Článek
Ve snaze oslabit ruskou ekonomiku a válečné úsilí prezidenta Vladimira Putina zavedly západní státy mimo jiné přísné sankce na dovoz ruské ropy. Navzdory všem pokusům jej omezit na maximum ale surovina dále putuje k odběratelům na celém světě. A s časem se také zlepšují techniky obcházení sankcí.
Jak popsal deník The New York Times (NYT), tanker s názvem Cathay Phoenix v únoru vysílal signál, že pluje západně od Japonska. Na monitorovacím zařízení se ale pohyboval podezřele – rychle měnil polohu a v podstatě kroužil v malé oblasti Japonského moře. Pozorovatelé tak nabyli dojmu, že by mohlo jít o podvrh.
Satelitní snímek pak ukázal, že ve sledované lokalitě žádná loď není. Ve skutečnosti se nacházela v ruském přístavu Kozmino nedaleko Vladivostoku, kde nakládala ropu mířící do Číny.
Podobnou strategii odhalilo vyšetřování deníku u dalších nejméně dvou tankerů, které tak porušovaly západní sankce zavedené na dovoz ropy z Ruska. Během nejméně 13 plaveb tyto lodě předstíraly, že plují západně od Japonska, zatímco kotvily v ruských přístavech, odkud převážely ropu.
Lodě, které chtějí utajit svou polohu, se už léta uchylují k vypínání transpondérů, které všechna velká plavidla používají k signalizaci své polohy. Taktiku ale nahradily systémy ukazující falešnou polohu lodí, které mohou úřady jen těžko odhalit. Lodě pak s největší pravděpodobností prodávají ruskou ropu do Číny za vyšší cenu, než je limit stanovený sankcemi, popsal list.
Ruská ropa pro Indii a Čínu
Když EU zavřela dveře ruským dodávkám ropy, udělala tím službu přinejmenším dvěma velmocím. Ruská ropa vytěžená v arktické oblasti našla domov v Číně a Indii, které si nepopulární zboží navíc dopřávají s výraznými slevami.
„Typ podvodu, který pozorujeme, je neobvyklý a sofistikovaný. Rozhodně to vypadá jako vyhýbání se sankcím,“ řekl pro NYT David Tannenbaum, který dříve na americkém ministerstvu financí dohlížel na dodržování sankcí.
Skupina velkých ekonomik G7, Evropská unie a Austrálie na začátku prosince zavedly maximální cenu za ruskou ropu přepravovanou po moři ve výši 60 dolarů za barel. V případě překročení tohoto limitu zakázaly ropu převážet a pojišťovat její přepravu.
Mezery cenového stropu
Rusko ani Čína sankce neuznávají, tankerům samotným tak nehrozí postih. Lodě mají nicméně pojištění od západních firem a bez něj nemohou operovat ve většině velkých přístavů. Pokud by loď převážela ruskou ropu, která se prodává nad cenovým limitem, západní pojišťovna by ji neměla pojistit.
„Jde o ropu v hodnotě zhruba jedné miliardy dolarů, která takto proplouvá, zatímco využívá západní pojištění, které si udržuje díky matení monitorovacích zařízení,“ poznamenal pro NYT Samir Madani, spoluzakladatel společnosti TankerTrackers.com, která monitoruje globální lodní dopravu.
Despite a brutal invasion, Ukraine continues to allow Russian oil and gas to cross its territory to serve its European neighbors — generating revenue for Kyiv and Moscow and illustrating how hard it is for the bitter enemies to cut ties. https://t.co/QZhPZC8OnX
— The Washington Post (@washingtonpost) May 24, 2023
Zatímco západní země sice zakázaly většinu způsobů dovozu ruské ropy, neexistují žádná pravidla, která by západním lodím bránila v dodávkách do zemí, jako jsou Čína a Indie.
Podle datové a analytické společnosti Kpler dosáhl ruský vývoz ropy do těchto dvou zemí v lednu rekordních hodnot poté, co vstoupil v platnost evropský zákaz námořní přepravy ruské ropy.
Ale i cenový strop, který uplatňují západní státy, má své mezery. Společnosti sice nesmějí převážet ropu, kterou by Moskva prodávala nad stanovenou cenou, prokázat to musí ale jen na výzvu příslušných orgánů. Celkový počet tankerů porušujících cenový strop není znám. Američtí představitelé však trvají na tom, že jde o účinné opatření.
„Cenový strop dosahuje svých dvojích cílů: omezuje příjmy Ruska z prodeje ropy a zároveň udržuje ruskou ropu v toku a trhy jsou stabilní a dobře zásobené,“ uvedlo na dotaz NYT americké ministerstvo financí.
Někteří analytici ovšem tvrdí, že údaje o cenách uváděné Spojenými státy jsou chybné a že strop není tak účinný, jak se může zdát.
Skrýš před sankcemi
Nárůst ruského zájmu zaznamenal turecký trh s nemovitostmi, Rusové loni tvořili asi čtvrtinu všech zahraničních kupců.
Pašování ropy přes fiktivní společnosti
Stínové flotily, tedy skupiny lodí zastírající svou polohu, aby mohly obcházet zákony, se obvykle podílejí i na přepravě ropy z Venezuely nebo Íránu, na něž se taktéž vztahují západní sankce. Od začátku ruské invaze na Ukrajinu a s ní související mezinárodní izolace Moskvy se ale jejich řady významně rozšířily, popsala stanice CNN.
Podle odborníků taková plavidla většinou vykazují znaky, které by měly u úřadů vzbuzovat pochybnosti. Většinu z nich vlastní fiktivní společnosti založené před méně než třemi lety – některé až poté, co Rusko v únoru 2022 napadlo Ukrajinu. Tyto společnosti jsou pak většinou řízené z Číny, registrované v Hongkongu a vlastní pouze málo lodí a již chátrajících, které zakoupily teprve nedávno.
How tankers in a "dark fleet" spoof their true locations as they move $1bn in Russian oil to China, possibly running their western insurers afoul of sanctions.
— Malachy Browne (@malachybrowne) May 31, 2023
By @trbrtc @BlackiLi @ajcardia @muyixiao @bottidavid @markscheffler w/ Samir at @TankerTrackers https://t.co/D35Ca8541m
„Ačkoli žádný z těchto faktorů není sám o sobě problematický – a jsou zcela běžné –, v souhrnu vytvářejí obraz o skupině plavidel a společností, jež si zaslouží další zkoumání,“ uvedla Min Chao Choy, analytička americké neziskové organizace C4ADS, která analyzuje globální bezpečnostní hrozby.
Dodala, že pokud by se vzalo v úvahu, že tankery také podvádějí, „zapadají do vzorce, který se běžně objevuje při obcházení sankcí uvalených na námořní dopravu“.