Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Šedesátitisícové město Hoboken ve státě New Jersey se stalo vzorem bezpečnosti na silnicích. Sedm let tam nezemřel ani jeden člověk při dopravní nehodě. Jedním z důvodů je malý počet parkovacích míst prosazovaný tamními politiky, popisuje agentura AP.
Starosta Ravi Bhalla byl v roce 2015 členem městské rady, když dodávka srazila 89letou Agnes Acceraovou, která přecházela Washingtonovu ulici v rušném centru města. Bhalla ženu neznal, ale zúčastnil se jejího pohřbu. Tvrdí, že ho její smrt inspirovala, aby se zasadil o zvýšení bezpečnosti silnic.
„Měl jsem pocit, že to není přijatelné. Naši senioři, kterým nejvíce dlužíme bezpečnost, by měli mít možnost projít touto ulicí co nejbezpečněji. Její smrt byla spouští, která nás přiměla, abychom začali jednat,“ vysvětlil pro AP Bhalla, který se stal v roce 2018 starostou Hobokenu.
Po jeho nástupu na radnici se město plně zavázalo k programu „Vision Zero“. Jde o soubor směrnic přijatých řadou měst a států, které usilují o eliminaci úmrtí při dopravních nehodách. Samotný koncept vznikl před více než čtvrtstoletím ve Švédsku. Zastánci této myšlenky věří, že všem nehodám je možné předejít. A to natolik, že dokonce chtějí ustoupit od používání slova „nehoda“ při popisu smrtelných dopravních událostí.
„Denní osvětlení“ je zásadní
Americký ministr dopravy Pete Buttigieg v roce 2022 veřejně dával Hoboken za příklad, když oznamoval, že se jeho úřad bude řídit pokyny Vision Zero. Velká americká města včetně New Yorku, San Franciska nebo Baltimoru už začlenila aspekty programu do svých bezpečnostních plánů.
Mezi nimi je i snaha o alespoň nějakou formu „denního osvětlení“, což je termín pro situaci, kdy se z blízkosti křižovatek odstraňují parkovací místa, aby měli všichni lepší rozhled. S tím pomáhají i tzv. vysazené chodníkové plochy, jinak řečeno rozšíření obrubníků. V důsledku toho se zúží vozovka.
Toto opatření se pak často kombinuje třeba s použitím patníků nebo retardérů. Rozšířené obrubníky zároveň pomáhají řešit parkování v místech, kde není povolené.
Některá města dokonce využívají vysazené plochy ke zkrášlení ulic. Baltimore například najal umělce, aby oživili obrubníky geometrickými tvary a živými barvami. Křižovatky některých měst zase lemují květiny.
Úspěch Hobokenu do jisté míry narušuje představu, že dosažení nulového počtu úmrtí v dopravě je spíše jen snem než skutečně dosažitelným cílem, poznamenává AP.
„Tento cíl je samozřejmě odvážný, ale má nám pomoci zbavit se příliš dlouhotrvajícího sebeuspokojení, že úmrtí v dopravě jsou nevyhnutelná… Není tomu tak,“ řekla agentuře Leah Shahumová, zakladatelka a ředitelka neziskové organizace Vision Zero Network, která se zasazuje o bezpečnost v ulicích.
Plán města Hoboken obsahuje řadu bezpečnostních prvků, včetně nižších rychlostních limitů a rozmístění semaforů. Denní osvětlení ale město i odborníci často považují za jeden z hlavních důvodů, proč se počet smrtelných nehod snížil na nulu.
Odstranění parkovacích míst má své kritiky
Ryan Sharp, ředitel dopravního odboru města, uvedl, že když je třeba opravit silnice, Hoboken rovnou přistupuje k tomu, že vyvyšuje rohy ulic, aby rozšířil obrubníky a zkrátil přechody. Parkování v křižovatce je v Hobokenu již nyní nelegální, ale řidiči to často dělají i tak, pokud jim v tom nezabrání fyzické bariéry.
„Náš přístup spočíval v tom, že jsme se zaměřili na základní věci. Vytvořili jsme program, v rámci kterého tyto věci vrstvíme na sebe. Rok po roce,“ vysvětlil postup města Sharp.
Joe Picolli si v roce 2018 otevřel holičství Hoboken Barber Shop na Washingtonově ulici. Rozšíření obrubníků ale z pozice podnikatele příliš nevítá. Vysazené chodníkové plochy totiž podle Picolliho obchodníkům v centru maří zisky, protože se kvůli nim ve městě snížil provoz.
„Předtím tu jezdilo mnohem více autobusů, mnohem více aut, bylo tu více parkovacích míst. Pro chodce je to dobré, ale na druhou stranu se sem nedostane proud lidí z jiných měst,“ popsal Picolli.
Podle Tammy Pengové, která v Hobokenu žije více než 15 let, si mnoho rodin nechává auto, protože ho potřebují. „Nejsme New York, ale nejsme ani předměstí. Jsme něco mezi tím. Spousta rodin si tak nechává auto, protože o víkendu potřebují vyřešit pochůzky, ale od pondělí do pátku dojíždějí do města,“ sdělila.
Kvůli rozšířeným obrubníkům jí cesta do obchodu nebo na fotbalový trénink trvá déle. Na výčnělcích nicméně oceňuje to, že je mnohem snazší všimnout si chodců, kteří přecházejí ulici.