Článek
Obyčejným stisknutím tlačítka na klávesnici přináší belgický umělec Mishka Henner svědectví o ničení krajiny. Působivé velkoformátové fotografie jsou vytvořeny spojením stovek screenshotů s vysokým rozlišením z veřejně přístupného softwaru pro satelitní snímkování.
Vizuálně úchvatné snímky stojí v opozici k alarmujícímu obsahu a podávají tak mimořádně silnou výpověď nejen o současném zemědělství či energetice, ale i o společnosti jako celku.
Výstavu s názvem „Earth works“ představil autor osobně v pražské galerii Fotografic.
Jeden z představených projektů na výstavě - Feedlots (2012) pak považuje autor za svou nejužitečnější sérii. Po jejím zveřejnění začali tyto snímky používat právníci a aktivisté.
Ve Spojených státech platí kvůli silnému průmyslovému lobby zákaz zveřejňování snímků z velkochovů. Henner však díky tomu, že velkochovy nefotil, ale pouze data poskládal z dat amerických satelitů, našel nevědomky kličku v autorském zákoně. Jeho dílo tak sehrálo průlomovou roli i ve změně několika amerických zákonů.
Další vystaveným souborem na pražské výstavě je „Oil Fields“, jenž ukazuje mozaiku užitkových ploch ropného a plynárenského průmyslu, jenž se nevratně zařezává do území americké krajiny.
Ve třetím vystaveném projektu jsou pak zachycena zlatá a zářivá odpařovací jezírka („Evaporating Ponds“), která jsou zbytkovými vedlejšími produkty elektráren na zemní plyn a vypouštějí zpracovanou odpadní vodu zpět do atmosféry. Jejich uhrančivá barva a textura popírá jejich toxickou povahu.
Ukázku prací z výstavy poskytla Seznam Zprávám galerie Fotografic.
Mishka Henner se narodil v Belgii, žije v Anglii. Ve své tvorbě se dlouhodobě zabývá zásahy zemědělské a průmyslové infrastruktury do krajiny.
Tričko z Tchaj-wanu, plstěné pantofle z Tyrolska, víno z Austrálie – dnes objednáte, zítra dodáme. Záběry ze skutečných míst působí spíše jako snímky z dystopického filmu, ale právě tato architektura je pravdivým odrazem naší současné civilizace.