Hlavní obsah

Rusko zabavuje zapůjčená letadla ze Západu. Majitelé jsou klidní

Většina letadel v Rusku pochází ze Západu.

Ruské letecké společnosti dostaly díky novému zákonu možnost registrovat zapůjčená letadla z Evropy a Ameriky přímo v Rusku. Pomůže jim to se vypořádat se sankcemi, kvůli nimž budou mít málo náhradních dílů.

Článek

V pondělí podepsal Vladimir Putin zákon umožňující ruským aerolinkám registrovat zapůjčená letadla. Ta tak obdrží certifikát letové způsobilosti a letecké společnosti je budou na území Ruska moci provozovat.

Podle leasingové společnosti Air Lease Corporation pomůže oficiální zákon o právu na zabavení západních letadel firmám nárokovat si za svá letadla pojistku. „(Zákon) pomáhá v otázce pojištění, jelikož ukazuje jasný úmysl zabavit letadla, což je, myslím si, zásadní aspekt našeho pojištění proti válečným rizikům,“ řekl ve středu mluvčí Air Lease Corporation Steven Udvar-Házy.

Před dvěma týdny oznámila Evropská unie zákaz dovozu leteckých náhradních dílu do Ruska. Vzhledem k tomu, že 70 procent osobních letadel létajících na ruském území pochází buď z Evropy, nebo z Ameriky, znamená to pro ruské letectví zásadní ránu.

Jednotlivé díly v letadle je totiž nutné pravidelně servisovat a měnit, a pokud se tak neděje, ztratí letadla povolení ke vzletu a jejich provoz se stává nebezpečným.

Pokud budou ale letadla registrovaná v Rusku, budou se na ně vztahovat pouze ruské standardy. Nebudou sice smět létat na Západ, jelikož nebudou splňovat bezpečnostní požadavky, pro vnitrostátní provoz ale zůstanou způsobilá. Vzhledem k zákazu letů z Ruska do Evropy to ale stejně nic nemění.

Je otázka, jak bude s letadly naloženo. Šance, že se vrátí svým původním majitelům – leasingovým společnostem na Západě –, jsou malé. Pokud budou operovat pouze v Rusku, nemají se společnosti k letadlům jak dostat. Zároveň je pravděpodobné, že o ně již původní majitelé nebudou mít zájem.

Kvůli nedostatku oficiálních náhradních dílů je budou provozovatelé suplovat neoficiálními, pravděpodobně bez potřebné dokumentace spojené s výměnou. A letadla bez záznamu oprav a výměn budou v případě vrácení pro západní společnosti bezcenná, jelikož je pod přísnými pravidly letové způsobilosti stejně nebudou moci provozovat.

I v případě, že by byla škoda pronajímatelům vyplacena z pojištění, čelí pojišťovny náhradám v hodnotě přes 10 miliard dolarů, tedy asi 223 miliard korun. Finanční ředitel Air Lease Corporation Gregory Willis ale věří, že v případě nutnosti by zasáhla americká vláda nebo některé evropské země. „Dokážu si snadno představit, že vláda v určitém okamžiku zakročí, jako to udělala i v minulosti,“ řekl na konferenci J.P. Morgan Industrials.

Vzhledem k ekonomickému útlumu se dá očekávat také prudký pokles počtu ruských vnitrostátních letů. Lze proto předpokládat, že Rusové ani všechna zabavená letadla nevyužijí k provozu ve vzduchu. S větší pravděpodobností je totiž budou používat právě na náhradní díly a servisovat s jejich pomocí ostatní letadla.

Související témata:

Doporučované