Článek
V pondělí podepsal Vladimir Putin zákon umožňující ruským aerolinkám registrovat zapůjčená letadla. Ta tak obdrží certifikát letové způsobilosti a letecké společnosti je budou na území Ruska moci provozovat.
Podle leasingové společnosti Air Lease Corporation pomůže oficiální zákon o právu na zabavení západních letadel firmám nárokovat si za svá letadla pojistku. „(Zákon) pomáhá v otázce pojištění, jelikož ukazuje jasný úmysl zabavit letadla, což je, myslím si, zásadní aspekt našeho pojištění proti válečným rizikům,“ řekl ve středu mluvčí Air Lease Corporation Steven Udvar-Házy.
Před dvěma týdny oznámila Evropská unie zákaz dovozu leteckých náhradních dílu do Ruska. Vzhledem k tomu, že 70 procent osobních letadel létajících na ruském území pochází buď z Evropy, nebo z Ameriky, znamená to pro ruské letectví zásadní ránu.
Jednotlivé díly v letadle je totiž nutné pravidelně servisovat a měnit, a pokud se tak neděje, ztratí letadla povolení ke vzletu a jejich provoz se stává nebezpečným.
Pokud budou ale letadla registrovaná v Rusku, budou se na ně vztahovat pouze ruské standardy. Nebudou sice smět létat na Západ, jelikož nebudou splňovat bezpečnostní požadavky, pro vnitrostátní provoz ale zůstanou způsobilá. Vzhledem k zákazu letů z Ruska do Evropy to ale stejně nic nemění.
Je otázka, jak bude s letadly naloženo. Šance, že se vrátí svým původním majitelům – leasingovým společnostem na Západě –, jsou malé. Pokud budou operovat pouze v Rusku, nemají se společnosti k letadlům jak dostat. Zároveň je pravděpodobné, že o ně již původní majitelé nebudou mít zájem.
Kvůli nedostatku oficiálních náhradních dílů je budou provozovatelé suplovat neoficiálními, pravděpodobně bez potřebné dokumentace spojené s výměnou. A letadla bez záznamu oprav a výměn budou v případě vrácení pro západní společnosti bezcenná, jelikož je pod přísnými pravidly letové způsobilosti stejně nebudou moci provozovat.
I v případě, že by byla škoda pronajímatelům vyplacena z pojištění, čelí pojišťovny náhradám v hodnotě přes 10 miliard dolarů, tedy asi 223 miliard korun. Finanční ředitel Air Lease Corporation Gregory Willis ale věří, že v případě nutnosti by zasáhla americká vláda nebo některé evropské země. „Dokážu si snadno představit, že vláda v určitém okamžiku zakročí, jako to udělala i v minulosti,“ řekl na konferenci J.P. Morgan Industrials.
Vzhledem k ekonomickému útlumu se dá očekávat také prudký pokles počtu ruských vnitrostátních letů. Lze proto předpokládat, že Rusové ani všechna zabavená letadla nevyužijí k provozu ve vzduchu. S větší pravděpodobností je totiž budou používat právě na náhradní díly a servisovat s jejich pomocí ostatní letadla.