Článek
Rusko přestalo používat Krymský most k přepravě vojenské techniky na frontovou linii a místo toho využívá pozemní trasy v okupovaných částech východní Ukrajiny, informoval deník The Independent. Odvolává se při tom na ukrajinskou organizaci Molfar, která dění na frontě analyzuje mimo jiné i pomocí satelitních snímků.
Most, nazývaný také Kerčský, spojuje ruskou pevninu s Ruskem okupovaným poloostrovem Krym a byl dlouho klíčovou zásobovací trasou pro ruskou armádu na Ukrajině. Po opakovaných útocích Ukrajiny na most ale Moskva k zásobování frontových linií podle webu The Independent začala využívat jiné, pozemní cesty.
Snímky pořízené satelitními specialisty společnosti Maxar, které organizace Molfar analyzovala a poskytla webu, ukazují, že ani po železniční trati na mostu nejezdí téměř žádné vojenské nákladní vlaky, a to již déle než tři měsíce. Za toto období byl přes most 29. února spatřen pouze jediný ruský nákladní vlak, který převážel přibližně 55 vagonů s pohonnými hmotami.
Uzavření mostu na začátku letošního roku je následkem útoku Ukrajiny z loňského 17. července. Tehdy na něj ukrajinské síly zaútočily pomocí dronů a vyhodily do povětří část vozovky a železniční trať. Rusko předtím po mostě denně přepravovalo více než 40 vlaků převážejících zbraně, uvedl šéf ukrajinské bezpečnostní služby Vasyl Maliuk.
Rozhodnutí přestat využívat Kerčský most k zásobování ruských sil souvisí také s nárůstem nákladní dopravy přes Taman v Rostovské oblasti, řekl deníku The Independent generální ředitel společnosti Molfar Artem Starosiek. Kyjev by měl nyní zaměřit svou pozornost na Melitopol, Berďansk a Mariupol, kde Rusko pokládá nové železniční tratě, dodal.
Stavba 19 kilometrů dlouhého mostu byla zahájena po nezákonné anexi a okupaci Krymu v roce 2014 a dokončena v roce 2018. Už v říjnu 2022 byl most při ukrajinských úderech silně poškozen.