Článek
Od začátku srpna 2022 bylo skrze obilnou dohodu vyvezeno 33 milionů tun obilí a dalších potravin přes Černé moře, píše britská BBC.
Dělo se tak díky obilné dohodě o vytvoření bezpečného koridoru pro vývoz zemědělských produktů z Ukrajiny přes Černé moře. Tu loni v červenci podepsali Rusko, Ukrajina, Turecko a zástupci OSN.
Moskva od ní nicméně uplynulý týden ustoupila. Ruští vojáci navíc začali masivně ostřelovat právě černomořské přístavy, odkud se obilí, které mířilo především do rozvojových zemí, nakládalo.
K nejrozsáhlejším škodám přístavní infrastruktury došlo při útoku 19.července, kdy byly v Černém moři zasaženy nejméně dvě skladovací nádrže. Podle ukrajinské strany tehdy došlo ke zničení 60 tisíc tun zemědělských produktů, uvádí dále BBC.
Nově se Rusko podle britského veřejnoprávního média zaměřuje na ostřelování přístavů na řece Dunaj. Ty se stávají alternativou, jak se může ukrajinské obilí dostávat dále do světa - právě přes řeku Dunaj do sousedního Rumunska, které je členem Aliance NATO.
Jen 200 metrů od něj, na přístav Reni, dopadly ruské střely po útoku, ke kterému došlo v pondělí.
Útoky na přístavy
Podle analýzy satelitních snímků BBC zůstává zatím hlavní obilný terminál v Oděse nepoškozený, přestože na město v posledních týdnech ruské jednotky opakovaně útočily.
V dalších ukrajinských přístavech, které země používá na přepravu obilí, ale ke škodám došlo. Právě na řece Dunaj.
Společnost Lloyd’s List, která sleduje světové námořní trhy, informovala, že v noci na 24. července bylo zaznamenáno celkem 19 útoků dronů na dunajské přístavy, které zasáhly hlavní alternativní exportní trasy Ukrajiny. Mimo jiné právě i na přístav Reni.
Původní dohoda o vývozu obilí z minulého července
V ukrajinských přístavech je kvůli válce rozpoutané Ruskem zablokováno 20 až 25 milionů tun obilí. Jeho dodávky jsou přitom klíčové pro řadu zemí Blízkého východu a Afriky.
Ukrajina opakovaně upozorňovala, že Rusko černomořské přístavy schválně blokuje. A krade ukrajinské obilí, na což jsou i důkazy (více zde). Podle Kremlu si za vše mohou Ukrajinci sami, protože zaminovali pobřeží, a přeprava tudíž není bezpečná. Kyjev, který čelí ruské agresi už pět měsíců, ovšem nechtěl přístavy odminovat, aby neusnadnil Rusům invazi na ukrajinské černomořské pobřeží. Ne bez nějakých záruk.
Ze satelitních snímků je patrné, že údery zasáhly několik sil, hangárů a dalších budov v přístavu, píše dále BBC.
Zasažen byl například i most Zatoka - klíčová spojnice, která umožňuje vjezd kamionů s obilím do přístavu Izmajil na Dunaji.
Přestože nedávné útoky dočasně uzavřely přístav Reni, zdá se, že ostatní dunajské přístavy se rychle vrátily k normálnímu provozu.
Hrozba do budoucna
Jakékoliv narušení alternativního dodavatelského řetězce ukrajinského obilí ale může vést k dalšímu růstu cen, píše dále britská BBC. Jen od konce platnosti obilné dohody vzrostla cena obilniny o 10 procent.
Podle údajů společnosti Lloyd’s List plují v současné době po Dunaji desítky obchodních lodí a čekají u ústí řeky.
„Bez (dohody o dodávkách obilí z Černého moře) by vývoz směřoval na jih, ale existuje fyzické omezení, kolik lodí se může dostat úzkým říčním koridorem,“ okomentoval situaci Richard Meade, šéfredaktor časopisu Lloyd’s List. Dodává, že útoky z tohoto týdne jen prohloubily přetížení, které trvá už od počátku války.
Je ale dle jeho názoru nepravděpodobné, že by jak ukrajinská, tak ruská strana mohly na plující lodě v Černém moři zaútočit, byť obě strany vyhrožují, že by se tak mohlo stát.
I pouhá výhrůžka ale může znamenat, že se mnoho lodí do regionu nevrátí - a ty, které se vrátí, budou muset platit vyšší pojistné.