Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Rusko loni předstihlo Saúdskou Arábii a stalo se největším dodavatelem ropy do Číny. Za rok 2023 dodalo komunistickému státu 107 milionů tun ropy. To odpovídá 2,1 milionu barelů denně. Saúdská Arábie, dlouholetý hlavní dodavatel do Číny, dodala jen 86 milionů tun, což je o dvě procenta méně než v předchozím roce, píše agentura Reuters.
Západní sankce uvalené na Rusko za jeho invazi na Ukrajinu v únoru 2022 narušily globální obchod, včetně dodávek fosilních paliv. Evropa, která byla před válkou největším odběratelem ruské ropy, zakázala dovoz tohoto fosilního paliva a spolu se Spojenými státy zavedla cenový strop 60 USD na přepravovanou ruskou ropu.
Cílem cenového stropu bylo udržet tok ruské ropy na světových trzích, aby se zabránilo prudkému nárůstu cen, a zároveň omezit příjmy ruského rozpočtu. Vývoz ropy tvoří více než 30 procent příjmů ruského federálního rozpočtu.
Západní sankce tak donutily Rusko hledat partnery jinde, a to na východě. Čína a Indie pak ochotně odebíraly ruskou ropu prodávanou se slevou oproti světovým cenám. Kromě dominance na čínském fosilním trhu se Rusko dostalo do čela i v Indii. Ruská ropa pak tvoří téměř třetinu indické dovozní poptávky.
Ruská ropa pro Indii a Čínu
Když EU zavřela dveře ruským dodávkám ropy, udělala tím službu přinejmenším dvěma velmocím. Ruská ropa vytěžená v arktické oblasti našla domov v Číně a Indii, které si nepopulární zboží navíc dopřávají s výraznými slevami.
Saúdská Arábie mezitím začala dodávat více své ropy na západní trhy, aby kompenzovala nižší prodeje do Číny. Rusko a Saúdská Arábie jsou druhým a třetím největším producentem ropy na světě, hned za Spojenými státy.
Pokusy Ruska a Saúdské Arábie podpořit cenu fosilních paliv prostřednictvím snížení těžby vykrývají Spojené státy, které zvýšily vlastní produkci. Paradoxně dodávky z USA do Číny v loňském roce vzrostly o více než 80 procent, a to navzdory geopolitickému napětí mezi Pekingem a Washingtonem.
Čínské rafinerie využívají zprostředkovatelské obchodníky, kteří zajišťují přepravu a pojištění ruské ropy, aby se vyhnuly porušení západních sankcí. Kupující rovněž využívají vody u Malajsie jako překladiště pro sankcionované náklady z Íránu a Venezuely. Dovoz označený jako pocházející z Malajsie se v loňském roce zvýšil o 53,7 procenta.