Článek
Nekalosti s obilím v mezinárodně sankciovaném terminálu Avlita v sevastopolském přístavu se podařilo zmapovat už mnohokrát. Zatímco podle veřejných dat z automatického identifikačního systému (AIS), kam má povinnost hlásit se každá loď, je v přístavu už dlouho klid, satelitní snímky dokazují opak. Obilí se dál nakládá a lodě jej odvážejí pryč.
Během roku od ruské invaze přinesly důkazy o nelegálním exportu obilí z tohoto přístavu mnohá média včetně Financial Times, Bloombergu, CNN, Reuters, BBC, Wall Street Journal a Associated Press. V některých případech se dokonce potvrdilo nejen obcházení sankcí, ale přímo i export obilí ukradeného z ukrajinských polí zabraných ruskou armádou po 24. únoru loňského roku.
Jak ale píše Bellingcat v úvodu nově vydané investigace, dosud šlo hlavně o popisy jednotlivých příkladů. Souhrnný obrázek o aktivitě v přístavu chyběl.
Napravit se to pokusil Ollie Ballinger, který pro Bellingcat prostřednictvím fotek z vesmíru od společnosti Planet, dat ze speciálního nástroje pro detekci lodí pomocí radiových vln ze satelitu ESA, ale i fotek ze sociálních sítí shrnul veškerý dohledatelný provoz u obilného terminálu za 12 měsíců od začátku ruské invaze.
„Nová investigace, na které jsem nějakou tu dobu pracoval pro Bellingcat, ukazuje skoro 180 lodí duchů (s vypnutými transpondéry, pozn. red.) nakládajících obilí v přístavu na okupovaném území Ukrajiny. Potenciálně se tady může jednat o miliony tun nelegálně exportovaného obilí,“ napsal Ballinger na twitter a přidal koláž všech průkazných satelitních snímků.
New investigation i've been working on for a while for @bellingcat, identifying almost 180 ghost ships loading grain at a sanctioned port in occupied Ukraine. This potentially ammounts to millions of tons of illicitly exported grain. https://t.co/W3LkmKbkY9 pic.twitter.com/lb1Yqp8lyi
— Ollie Ballinger (@oballinger) May 11, 2023
Ty, jak už bylo naznačeno výše, neukazují všechny lodě. Z celkových 179 jich šlo na satelitních snímcích vypátrat 148.
Zbylých 31 pomohl vyhledat zmiňovaný nástroj pro detekci lodí SDT (Ship Detection Tool), který prohlédne i mraky a je mimochodem dostupný pro veřejnost.
Nutno také dodat, že výrok 179 lodí je zjednodušený. Ve skutečnosti jde totiž spíš o 179 dní, kdy u obilného terminálu kotvily lodě. Autor totiž upozorňuje, že nemůže ručit za to, že na některých fotkách se neobjevila ta samá loď opakovaně.
Nic to ale nemění na tom, že se u obilného nákladiště lodě s vypnutými transpondéry mezi únorem 2022 a 2023 objevovaly v průměru obden a mohly „potají“ vyvézt miliony tun obilí.
Bellingcat k tomu dodává komentář analytičky Kateriny Yaresko, podle níž sice většina zemí po zprávách médií přestala obilí prokazatelně cestující z Krymu přijímat, některé lodě nicméně dál cestují do přístavů v Sýrii.
Nad rámec však podle Yaresko dochází též k transferu obilí na jiné ruské lodě přímo na moři, čímž se zjišťování původu obilí v cílové destinaci značně komplikuje.
Autor investigace dále připomíná, že ze satelitních snímků ani SDT samozřejmě není možné s jistotou potvrdit, že každá loď, nebo přesněji řečeno každý den kotvení lodi, zaručeně znamená, že docházelo k nákladu obilí.
O tom, že k vývozu obilí z Krymu i po ruské invazi dál dochází, nicméně „není pochyb“.