Hlavní obsah

Reklama na kořalku v půli odpoledního fotbalu? V Evropě se „toho“ už zbavili

Foto: Shutterstock.com

Chodící reklama na pivo v polském Krakově.

Čeští piráti chtějí do voleb prosadit omezení reklamy na alkohol. V zemích EU se regulace alkoholové reklamy liší – na jedné straně stojí Francie, která ji zcela zakazuje, na druhé tolerantní Německo. I tam už ale řeší regulaci.

Článek

V Česku se před pár dny začalo diskutovat o regulaci reklamy na alkohol; jde o návrh, s nímž přišli vládní Piráti. Argumentují mimo jiné tím, že podle výroční zprávy o závislostech v tuzemsku rizikově popíjí až 1,3 milionu lidí nad 15 let. Česko také patří k zemím s největší spotřebou alkoholu v Evropě a alkohol stojí za šesti procenty úmrtí. Ročně připraví o život asi 7 tisíc lidí.

Piráti se v tomto volebním období chtějí zaměřit na časové omezení reklamy v televizi a v rádiích a také zavést varování na etiketách. U časového omezení je cílem návrhu, s nímž přišla poslankyně Klára Kocmanová a stranická expertka na problematiku závislostí Jana Michailidu, aby se reklamy nevysílaly mezi šestou hodinou ranní až do osmé večerní.

Každý z návrhů by měl projít legislativním procesem zvlášť. „Omezení vysílacích časů reklam se týká zákona o hazardu, varování na etiketách bude třeba řešit jako změnu zákona o ochraně zdraví,“ řekla Seznam Zprávám Kocmanová.

Data o alkoholu

Čím více se lidé blíží průměru, tím spíš pijí alkohol. Data ukazují, že předsudky o pití neplatí. Ve srovnání s Rakouskem nebo Slovenskem jsme na tom ale podobně.

V zemích Evropské unie se regulace alkoholové reklamy liší – na jedné straně stojí Francie, která ji zcela zakazuje, na druhé tolerantní Německo. I v něm se už ovšem stále častěji mluví o omezení.

I Němci totiž vnímají přílišnou konzumaci alkoholu jako problém – vládní protidrogový koordinátor Burkhard Blienert loni upozornil, že na následky kouření a pití alkoholu zemře v zemi na 150 tisíc lidí ročně.

Blienert proto usiluje o podobné časové omezení jako část českých zákonodárců. Požaduje, aby se reklamy na alkohol mohly v televizi a rádiích vysílat jen mezi 20. hodinou a šestou ranní.

Za pravdu mu v této věci dává i veřejnost. Podle průzkumu, který si Blienertův úřad nechal vypracovat, podporuje úplný zákaz reklamy na alkoholické nápoje (tedy včetně piva) na 59 procent obyvatel. 76 procent lidí navíc podporuje varovná značení na etiketách po vzoru varování před škodlivými účinky tabáku a 50 procent lidí souhlasí s vyšším zdaněním alkoholu.

Polská výjimka pro pivo

Značná část zemí rozlišuje mezi slabšími alkoholickými nápoji - nižší procenta alkoholu mívá především pivo - a vínem a destiláty. Reklamu na tvrdý alkohol zakazuje kromě výše zmíněné Francie i Bulharsko, Finsko, Lotyšsko, Polsko, Španělsko, Rakousko a Rumunsko.

V Polsku má výjimku právě jen pivo, i na něj ale smí reklamy běžet jen mezi 20.00 až 6.00. Výjimku mají pouze reklamy během sportovních přenosů, pokud je vysílá organizátor.

Tolerantnější k alkoholu je Slovensko. „Aktuální právní úprava (264/2022 S..z. Zákon o mediálních službách) omezuje vysílání reklamy na lihoviny v čase od 6:00 do 20:00 hod., v rámci něhož takováto reklama nemůže být vysílána. Vysílatelé mohou tedy reklamu na lihoviny zařadit do vysílání od 20:00 do 6:00 hod ráno. Reklama na pivo a víno může být vysílaná během celého dne,“ sdělila Seznam Zprávám Eva Tiko Rajčáková, výkonná ředitelka slovenské Rady pro reklamu.

Pirátská strana podobné úlevy pro nápoje s nižším obsahem alkoholu nezvažuje: „Alkohol představuje v České republice závažný problém s významnými zdravotními důsledky. Alkohol je v naší společnosti obrovsky rozšířený, normalizovaný a hlavně všudypřítomný, a to i pro děti a mladistvé. A obecně jde o to, aby se alkohol co nejméně dostával právě k dětem, a je úplně jedno, zda jde o pivo, nebo lihoviny, rizikové je obojí,“ míní Klára Kocmanová.

Podle průzkumu agentury IPSOS pro Seznam Zprávy pije v Česku viditelně více mužů než žen, konkrétně pijí muži dvakrát více než ženy:

Časové omezení reklam mají i Britové, kteří EU opustili. I tam se dají reklamy na alkohol vysílat až po půl deváté večer. Nedávno ale regulátoři zjistili, že co platí pro klasické vysílání, nemusí platit pro streamování a že reklamy na alkohol se objevují i v pořadech pro děti, pokud se na ně dívají přes internet.

Reklama na alkohol každé tři minuty

Britská Asociace ředitelů pro veřejné zdraví (ADPH) navíc o víkendu oznámila, že 82 procent mladých ve věku od 11 do 19 let potvrdilo, že v minulém měsíci zhlédlo alespoň jednu reklamu na alkohol. 95 procent desetiletých dětí pak rozeznává jednotlivé pivní značky.

Už dnes je ale jasné, že omezení reklam v televizi a rozhlase se nezletilých dotkne jen částečně, větší množství času tráví na internetu. Na něm je pak ochrana před reklamou ve většině států prakticky nulová.

V Austrálii nedávno proběhl výzkum, v němž dostalo 125 studentů University of Queensland ve věku od 17 do 24 let za úkol scrolovat půl hodiny na svých facebookových a instagramových účtech. Výzkumníci zjistili, že 71 z nich se setkalo s reklamou na alkohol, pět z nich bylo mladších 18 let. Celkem studenti narazili na 796 reklam, což vychází v průměru na jednu reklamu na každé dvě minuty a 43 vteřin. Reklamy často propagovaly nápoje pomocí nabídky na bonusové vzorky, slevové akce nebo snadnost a rychlost doručení.

K čemu je omezení reklamy na alkohol

Přečtěte si komentář Konstantina Sulimenka:

Omezení reklamy na alkohol nicméně už přijaly i první evropské země - Litva zakázala online inzerci alkoholu a Finsko a Estonsko zakázaly reklamy na alkohol na sociálních sítích.

Co se týče výše zmíněného varování na etiketách, odrazujících obrázků zničených orgánů se čeští pijáci bát nemusejí. „U cigaret a tabákových výrobků určených ke kouření musí být na obalech pro spotřebitele uvedeno jedno obecné a jedno dodatečné varování. To bychom ideálně chtěli zavést stejným způsobem i u alkoholu. Obecné varování upozorňuje na samotnou škodlivost výrobku, dodatečné pak na konkrétní rizika, třeba na riziko rakoviny či jiná onemocnění spojená s užíváním alkoholu. Nebudeme nicméně navrhovat, aby byly na etiketách varovné obrázky, jako jsou na obalu cigaret, pouze text,“ upřesnila Kocmanová.

Má český návrh šanci projít?

  • Piráti chtějí pro své návrhy k omezení nadměrného pití v Česku získat podporu v rámci vládní koalice i od sněmovní opozice. Věří, že se je podaří přijmout do voleb.
  • Podporu dosud předjednanou nemají. „Zatím nebyla možnost bavit se o konkrétních návrzích, protože mnoho kolegů a kolegyň je teď přes léto v regionech. S několika z nich jsme ale už otázku škodlivého užívání alkoholu, a co bychom s tím mohli dělat, v minulosti řešili,“ uvedla pro Seznam Zprávy poslankyně Klára Kocmanová.
  • Vláda se v programovém prohlášení zavázala podporovat zdravý životní styl. A dále obecně: „Při řešení problematiky závislostí budeme uplatňovat politiku postavenou na vědecky ověřeném a vyváženém konceptu prevence rizik a snižování škod, přičemž zajistíme dostatečné financování jak preventivních programů, tak i služeb a regulace návykových látek, které bude odpovídat míře jejich škodlivosti.“
  • Kabinet loni schválil plán proti závislostem s řadou opatření a s termíny plnění. Národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil už dřív ale uvedl, že se záměry prosazují těžko, a to kvůli nedostatku financí i politické ochoty měnit legislativu.

Doporučované