Článek
Námořní trasa vedoucí přes Suezský průplav a Rudé moře se v posledních měsících stala kvůli útokům Íránem podporovaných Húthíů nebezpečná.
Řada velkých přepravních společností, jako jsou Mediterranean Shipping Company, Maersk nebo Hapag-Lloyd, proto odklání své lodě.
Ty musejí obeplouvat celou Afriku, což nejenže o dva miliony zvyšuje náklady na přepravu, ale přináší i zpoždění dodávek zboží o zhruba deset dnů.
Dopady opatření už začali pociťovat i evropští spotřebitelé. Například automobilka Tesla oznámila, že kvůli zpožděným dodávkám baterií z Číny od 29. ledna do 11. února uzavře svoji továrnu v Berlíně, kde pracuje 11 tisíc lidí a z pásů ročně sjede na 250 tisíc aut.
V pondělí se na týden uzavřely brány továrny Suzuki v Maďarsku – důvodem jsou zpožděné dodávky motorů z Japonska. Na tři dny plánují přerušení výroby i v továrně Volvo v belgickém Gentu, jelikož čekají na dodávku převodovek.
Prodloužení cesty, zvýšení cen
Skupina Stellantis, do níž patří značky Peugeot, Citroen, Opel a Fiat, oznámila, že částečně přechází na leteckou dopravu součástek, což podle ní „tvrdě zasáhne výrobu“. Jinými slovy: dá se očekávat zvýšení cen.
Násilí v Rudém moři se dotýká i českých výrobců: „Situaci už řešíme několik týdnů. Máme velmi detailní přehled o tom, kde se nachází jaký náklad a v případě, že hrozí zpoždění dodávek, organizujeme náhradní leteckou nebo vlakovou dopravu. To má samozřejmě vliv na náklady - letecká doprava je dražší, nicméně zatím nečekáme, že by to mělo mít vliv na množství aut, které jsme si naplánovali vyrobit,“ řekl SZ Petr Michník, mluvčí nošovické automobilky Hyundai.
Problémy ale nemají jen automobilky. Už koncem prosince je hlásil i švédský nábytkářský gigant Ikea. Firma oznámila, že je „v úzkém dialogu“ s přepravními partnery, aby zajistila „bezpečnost lidí pracujících v řetězci“. Zpoždění a možné změny tras připouštěli i zástupci koncernu Danone a společnosti Electrolux.
Americko-britský útok na Húthíe podrobně a v kontextu
Vzhledem k tomu, že vlna náletů mezinárodní koalice proti húthíjským základnám z minulého týdne se zjevně minula účinkem (o dalším útoku povstalců jsme psali zde), se dají problémy v byznysu očekávat nejméně na několik měsíců.
K situaci se na právě probíhajícím ekonomickém fóru v Davosu vyjádřil i Amín H. Násir, ředitel saúdskoarabského ropného gigantu Armaco. „Pokud je to krátkodobé, mohou být k dispozici tankery… Ale pokud je to dlouhodobější, může to být problém,“ řekl v rozhovoru s agenturou Reuters. „Bude potřeba více tankerů a budou muset podniknout delší cestu,“ upřesnil.
Aramco může obejít průliv Bab al-Mandab poblíž Jemenu, odkud Húthíové odpalují své rakety, pomocí potrubí spojujícího jeho východní ropná zařízení se západním pobřežím a umožňujícího mu rychlejší přístup k Suezskému průplavu, vysvětlil Násir. I tak ale bude část ropných produktů muset putovat kolem mysu Dobré naděje, což dopravu prodlouží a prodraží.
Oprava: V průvodní verzi článku vyšel špatně název sdružení výrobců automobilů. Správně se jmenuje Stellantis. Za chybu se čtenářům omlouváme.