Článek
U mnoha elektrických vozidel neexistuje způsob, jak po nehodě opravit i nepatrně poškozenou baterii. Pojišťovny jsou tak často nuceny odepisovat v podstatě nové automobily s minimálním nájezdem. Tato skutečnost ukazuje na četné nedostatky tohoto odvětví v rámci údajné udržitelnosti a pozitivního vlivu na životní prostředí, píše ve své analýze agentura Reuters.
V některých zemích se na vrakovištích hromadí auta s poškozenou baterií, což nahlodává představy o „cirkulární ekonomice“ budované výrobci. Reuters to tvrdí na základě dat o vyřazených elektromobilech od společností Tesla, Nissan, Hyundai, Renault, Stellantis, BMW a dalších sesbíraných v Evropě a ve Spojených státech.
„Lidé nakupují elektromobily kvůli udržitelnosti,“ uvedl Matthew Avery, ředitel výzkumu ve společnosti Thatcham Research. „Ale elektrické auto není příliš udržitelné, pokud musíte již po menší kolizi vyhodit baterii.“
Baterie mohou stát stovky tisíc korun a představují až polovinu ceny elektromobilu, takže jejich výměna je často neekonomická.
Přestože je množství dat o elektrických autech omezené, trend odepisování lehce poškozených vozů s nízkými nájezdy nabírá na síle. Rozhodnutí společnosti Tesla učinit bateriové sady součástí karoserie umožnilo snížit výrobní náklady, ty se však nejspíš přesunou zpět ke spotřebitelům a pojišťovnám.
Čínská automobilová invaze
Do Evropy ve velkém míří čínské elektromobily. „Euro 7 i přechod na elektromobilitu jsou velký vykřičník k tomu, abychom si vůbec udrželi naši domácí výrobu. Konkurence se bude zvyšovat,“ říká šéf českého Hyundai Martin Saitz.
Pokud Tesla a další výrobci automobilů nezačnou vyrábět snadněji opravitelné baterie a neposkytnou třetím stranám přístup k datům o bateriích, bude již tak vysoké pojistné nadále růst a havarované elektromobily s nízkým nájezdem poputují do šrotu, varuje agentura Reuters.
„Počet případů se bude zvyšovat, takže možnost manipulovat s bateriemi je zásadní,“ uvedl Christoph Lauterwasser, výkonný ředitel Allianz Center for Technology, výzkumného ústavu vlastněného pojišťovnou Allianz.
Lauterwasser poznamenal, že výroba baterií pro elektromobily produkuje mnohem více CO2 než produkce vozidel na fosilní paliva. To znamená, že elektromobily musí ujet tisíce kilometrů, aby vykompenzovaly tyto dodatečné emise.
„Pokud vozidlo vyhodíte v rané fázi, ztrácíte téměř veškeré výhody, pokud jde o emise CO2,“ řekl.
Většina výrobců automobilů uvedla, že jejich baterie jsou opravitelné. Zdá se však, že jen málo z nich je ochotno sdílet přístup k datům o bateriích. Pojišťovny, leasingové společnosti a autoservisy již bojují s výrobci automobilů v EU o přístup k těmto datům.
Podle Lauterwassera se v Allianz setkávají s „poškozenými“ bateriemi, jejichž vnitřní články pravděpodobně nejsou dotčené. Bez diagnostických údajů však musí pojišťovna tato vozidla odepsat.
Neopravitelná Tesla
Zástupci amerických vrakovišť uvádějí, že např. bateriová sada modelu Y automobilky Tesla má „nulovou“ šanci na opravu. Podle nich tak jde po nehodě rovnou do šrotu. Model Y má tzv. strukturální bateriovou sadu, která je součástí konstrukce vozu, a proto je velmi obtížné ji opravit nebo vyměnit.
Problémy s bateriemi elektromobilů také odhalují díru v zelené „cirkulární ekonomice“. Právě tuto přednost vozů přitom zdůrazňují automobilky a vychází z ní často i politika některých států, jako např. odložený návrh EU na omezení prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035.
V mnoha zemích, jako je např. Velká Británie, stále neexistuje možnost baterie z elektromobilů recyklovat. Firmy jsou nuceny baterie z aut vymontovat a bezpečně uskladnit, přestože baterie mohou být uvnitř neporušené.
To samozřejmě stojí další peníze a zdražení ve výsledku pocítí koncoví zákazníci. V USA je podle služby Policygenius pojištění elektroauta v průměru o 27 % dražší než pojištění vozu se spalovacím motorem.
V USA roste počet servisů specializovaných na opravy elektromobilů a výměny baterií, např. u modelů automobilky Tesla. Opakuje se ale stejný problém: pojišťovny ani servisy nemají přístup k údajům o bateriích Tesly, takže jsou raději opatrné. V případě neoprávněného zacházení s daty o bateriích jim totiž hrozí žaloba.
Šéf Tesly Elon Musk v září uvedl, že automobilka provádí změny designu a softwaru svých vozidel, aby snížila náklady na opravy a pojistné.
Podle pojišťoven je možné problém vyřešit – vyrábět baterie v menších modulech, které by šly snáz opravit, a otevřít diagnostická data třetím stranám, aby bylo možné zjistit stav baterie.
Nedávno přijaté předpisy EU o bateriích se konkrétně nezabývají opravami baterií, ale žádají Evropskou komisi, aby iniciovala vznik norem pro usnadnění údržby a oprav.