Článek
Elektromobily by měly být dostupné pro všechny. V rozhovoru pro deník Le Echos to řekl francouzský prezident Emmanuel Macron, který zároveň oznámil opatření, jež k tomu má přispět: prémie na nákup elektrovozů se zvýší z nynějších šesti tisíc na sedm tisíc eur (více než 173 tisíc korun).
Na dotaci by podle Macrona měla dosáhnout každá druhá francouzská domácnost. Státní příspěvek je navíc omezený cenou vozu – půjde použít jen na nákup aut, jež stojí maximálně 47 tisíc eur (asi 1,168 milionu korun). Při pořizování vozů značky Tesla se tedy budou muset Francouzi bez dotace obejít.
Kromě toho by se v roce 2023 měl rozjet projekt na pronájem elektromobilů pro nejchudší rodiny. Ty by platily 100 eur měsíčně. Program by měl být dosažitelný i pro pracovníky v profesích, které auto nutně potřebují k práci – například nezávislé zdravotní sestry.
Macronovi se nelíbí, že na 80 procent elektrovozů, které se nyní prodávají ve Francii, pochází z dovozu. „Američané kupují americké a mají velmi útočnou strategii státní pomoci,“ upozornil Macron. „Číňané zavírají svůj trh. Nemůžeme být jediným prostorem, nejctnostnějším z hlediska klimatu, který se domnívá, že neexistuje žádná evropská preference,“ citoval prezidenta deník Le Monde.
Mohlo by vás zajímat
Baterie. Hlavní překážka v tom, aby se elektromobily dostaly na stejnou či lepší cenovou úroveň než běžné vozy se spalovacími motory. A to za stejného nebo ještě lepšího dojezdu na plnou nádrž, nebo tedy nabití. To se už ale za pár let může změnit.
Právě letos se řada čínských výrobců chystá předvést na veletrzích nové modely určené pro evropský trh.
Šéf Elysejského paláce také připomněl svůj plán, aby se ve Francii do roku 2027 vyráběl milion eletromobilů ročně, do roku 2030 pak dva miliony a do roku 2035 by měla mít země stoprocentně elektrický vozový park.
Pomoci by k tomu měly i tři projekty na „gigatovárny“ na baterie, připomněl. Francie by podle něj měla být v tomto sektoru soběstačná kolem roku 2027.