Článek
Pracovníci ukrajinského státního podniku Antonov neučinili potřebná opatření k zachování ikonického letounu Mrija. S odkazem na vyšetřování Služby bezpečnosti Ukrajiny (SBU) o tom informovala ukrajinská média.
Někteří zaměstnanci podle něj dokonce bránili obranným složkám v organizaci ochrany letiště Hostomel u Kyjeva. SBU zároveň prověřuje, zda tito lidé spolupracovali s Ruskem.
Mriju zničila ruská armáda 27. února při útoku na letiště Hostomel u Kyjeva.
„Vyšetřováním bylo zjištěno, že úředníci navzdory varování státních orgánů nepřijali vhodná opatření k ochraně letadla. Někteří zaměstnanci společnosti také dlouhodobě bránili obranným silám v organizaci letecké a pozemní ochrany letiště. To vše vedlo ke zničení letounu AN-225 a několika dalších letadel. V současné době se zkoumají další podrobnosti tohoto případu a provádějí se potřebná šetření, po nichž budou přijata další procesní rozhodnutí,“ uvedla SBU.
Dmytro Antonov, hlavní pilot letounu Mrija, dříve veřejně kritizoval společnost za to, že před zahájením ruské invaze nepřepravila letoun do zahraničí. Tvrdil, že rozhodnutí nebylo učiněno, protože nejvyšší vedení společnosti dva týdny před začátkem války uprchlo z Ukrajiny, uvedl deník Kyiv Independent. Společnost obvinění odmítla.
SBU také uvedla, že při identifikaci osob vinných z podvratné činnosti proti Ukrajině zjistila i další trestné činy, píše agentura Unian. Například bývalý generální ředitel podniku údajně organizoval nelegální převozy Ukrajinců v odvodovém věku do zahraničí.
Podle šetření ředitel letos v březnu předložil Státní pohraniční službě seznam zaměstnanců, kteří odjíždějí do zahraničí na údržbu letadel. Do skupiny však zahrnul i osoby, které v podniku nepracovaly a na seznamu se ocitl i jeden z jeho příbuzných.
Antonov An-225 Mrija (ukrajinsky Sen) bylo největší nákladní letadlo na světě. Mriju vyvinuli konstruktéři v bývalém Sovětském svazu pro přepravu raketoplánu Buran a stroj poprvé vzlétl v roce 1988. Obří letoun se vzletovou hmotností 640 tun, délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru byl jediným exemplářem.
Letadlo bylo stále v provozu, přičemž naložené uletělo přibližně 4 tisíce kilometrů. Ukrajinská společnost ho pronajímala k přepravě nadměrných nákladů. Několikrát Mrija přiletěla i do Česka, pomáhala například s přepravou techniky české armády na zahraniční mise.