Článek
Britští úředníci vymýšlejí způsob, jak ochránit miliardové vývozy, upozorňuje bruselský server Politico. Obávají se zavedení až dvacetiprocentních plošných cel na dovoz, která v kampani slíbil nastupující americký prezident Donald Trump.
Trump se do toho tentokrát chystá jít „ve velkém“, řekl tento týden bývalý britský velvyslanec ve Washingtonu Kim Darroch. „Cla zavede brzy a řekne zemím: ‚Pokud je chcete zrušit, co uděláte, abyste vyrovnali, abyste obnovili rovnováhu obchodních vztahů?‘“ prohlásil ambasador, který v americké metropoli sloužil v době prvního Trumpova mandátu.
Nová předsedkyně britské opoziční Konzervativní strany Kemi Badenoch tvrdí, že má Londýn připravenou obchodní dohodu z doby předchozí Trumpovy administrativy. To by však znamenalo vzdálit se v oblasti zemědělských standardů od EU, největšího obchodního partnera Británie, nebo otevření britského zdravotnictví americkým korporacím, upozorňuje Politico.
Zmíněnou dohodu navíc připravily konzervativní kabinety, teď vládnou labouristé. „Současná vláda si toho (zmíněných rizik) bude velmi dobře vědoma a myslím, že bude hledat alternativní možnosti,“ řekl pro server John Alty, bývalý vysoký státní úředník na britském ministerstvu obchodu, nyní hlavní poradce v poradenské společnosti Pagefield.
Bývalí vysoce postavení britští obchodní úředníci, experti a právníci oslovení Politicem věří, že alternativní dohoda je možná.
Královská karta
Mohlo by se ale stát, že premiér Keir Starmer použije královskou kartu a vyšle Karla III. na bezprecedentní druhou státní návštěvu do Spojených států. Britský panovník obvykle jezdí do každé země jen jednou. Variantou je i pozvání Trumpa do Buckinghamského paláce.
Sam Lowe, partner a odborník na obchod ve společnosti Flint Global, se domnívá, že u Trumpa hraje roli něco jako „osobní faktor - tj. něco, co může Velká Británie udělat, aby se Trump a jeho širší tým cítili výjimečně“.
Zvolený prezident britskému premiérovi během jejich prvního povolebního telefonátu připomněl, že je „velkým obdivovatelem“ královské rodiny, a požádal ho, aby králi Karlu III. vyřídil jeho pozdravy.
V roce 2019 nasadila obdobným způsobem královskou kartu tehdejší premiérka Theresa Mayová, tehdy na Trumpa nasadila ještě tehdejší panovnici Alžbětu II. „Je to kus historie na nejvyšší úrovni,“ řekl Trump, když se během kampaně v roce 2024 chlubil fotografiemi z paláce.
Šetření čínského dovozu elektromobilů
Experti upozorňují, že cla by poškodila obě strany. Trump ale může jejich uvalení na jiné státy využít, aby dosáhl větších cílů. Cla vůči Británii by tak mohla posloužit jako nástroj, jak donutit Londýn, aby přitvrdil vůči Pekingu, vůči kterému se Trump a jeho lidé často vymezují.
Zatímco plošně mluví zvolený prezident o zmíněných 20procentních clech, na dovoz z Číny plánuje uvalit hned 60procentní přirážku. A může také chtít, aby Británie zaujala podobné stanovisko. Ostatně třeba Kanada následovala rozhodnutí stávající americké vlády Joe Bidena, když uvalila 100procentní clo na čínské elektromobily.
Uvalení cel na čínské elektromobily je však pro Spojené království „ošemetné“, uvedl Sam Lowe. Britští výrobci automobilů mají ve svých dodavatelských řetězcích také baterie a komponenty vyrobené v Číně.
Britská labouristická vláda může té americké nabídnout i jiné možností - bude však těžké je sladit s klimatickými závazky země. „V Británii je obrovská poptávka po dovozu zemního plynu a upřímně řečeno i ropy,“ řekl Politicu Matthew Oresman, partner mezinárodní právní firmy Pillsbury v Londýně a Washingtonu. Zvýšení vývozu ropy a zemního plynu je podle něj navíc pro Trumpovu administrativu „velkou prioritou“.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v Bruselu již nabídla, že bude nakupovat více zkapalněného zemního plynu (LNG) právě z Ameriky. Optika dohody by však pro Británii nebyla snadná. Britský premiér Keir Starmer se snaží ukázat vedoucí postavení v oblasti klimatu a klade si ambiciózní cíle.