Článek
Když na konci března nákladní loď Dali narazila do konstrukce mostu Francise Scotta Keye, hlavní zprávy pochopitelně patřily odhadům škod a pátrání po šestici dělníků, kteří zmizeli ve vodě pod ním. Uzavřen zatím není ani jeden z těchto případů, pozornost se ale začíná více upínat také na námořníky, kteří na rozbité lodi i nadále zůstávají.
„Nikomu, kdo s nimi byl v kontaktu, toho moc neříkají,“ cituje web BBC Joshuu Messicka, výkonného ředitel baltimorského Mezinárodního centra námořníků, neziskové organizace, která se zabývá ochranou práv námořníků. Je jedním z mála lidí, kteří měli možnost s „uvězněnými“ členy posádky mluvit.
„Až do soboty neměli wi-fi a vlastně nevěděli, jak vše vnímá zbytek světa. Nebyli si jistí, jestli je někdo neobviňuje nebo nedémonizuje,“ vysvětlil dále Messick, podle kterého jsou námořníci rozrušení a mnoho informací okolí neposkytují. „Jsou ve velmi citlivé situaci. To, co mohou říci, se může odrazit na firmě. Dovedu si představit, že jim bylo doporučeno, aby se zatím drželi při zemi.“
Dvě desítky námořníků, kterým se loď Dali stala prozatímním domovem, pochází z Indie, jak již potvrdily i úřady samotné země. Spolu s nimi se pak na palubě má nacházet i jeden Srílančan, do jehož země plavidlo mířilo.
Více osobních či pracovních informací veřejnosti není známo, všichni by ovšem měli být v dobrém zdravotním stavu a potraviny i vodu čerpají z původních zásob lodi. Messick dále informoval, že by od neziskových organizací měli obdržet další balíčky, ve kterých bude například pečivo.
Po dobu, co je posádka stále na lodi, se však jejím členům bude hodit i psychologická pomoc. Podle Messicka totiž boj proti nudě a únavě v době, kdy nepracují, patří k těm největším výzvám. Podporu ale budou potřebovat i v důsledku incidentu jako takového nebo kvůli intenzivní pozornosti médií.
Následky nehody u Baltimoru
Zřícení mostu, které v baltimorském přístavu na dobu neurčitou zastavilo příjezdy a odjezdy lodí, může poškodit místní ekonomiku a zkomplikovat dodávky zboží. Oprava masivní konstrukce by navíc mohla vyjít na stovky milionů.
Vyhlídky na to, že by námořníci mohli z lodi brzy odejít, nicméně nejsou příliš růžové. Posádka totiž i nadále pracuje na její údržbě a je nepravděpodobné, že by plavidlo opustili, dokud nebude přesunuto, což je složitý a potenciálně dlouhý proces vzhledem k tomu, že tento úkon v době trvajícího uzavření baltimorského přístavu není hlavní prioritou.
Překážek je ale mnohem více. Jednou z nich je například i probíhající vyšetřování a administrativa.
„I za normálních okolností vyžaduje vylodění posádek cizích státních příslušníků z lodí v amerických přístavech značné papírování. Kromě víz musí mít námořníci platné pobřežní propustky, které jim umožní vystoupit z lodi,“ informuje web BBC s tím, že není jasné, zda posádka potřebné dokumenty k vylodění má.
Než se tak všichni námořníci vrátí domů, mohlo by uplynout i několik měsíců.