Článek
Nejvyšší profesionální liga amerického fotbalu (NFL) zažívá nečekaný nápor nových fanoušků. Může za to nový pár, který propojil svět sportu a hudby. Konkrétně jde o Travise Kelceho, hvězdu týmu Kansas City Chiefs, a popkulturní ikonu Taylor Swift.
Vše začalo 24. září, kdy se Swift objevila jako fanynka na zápasu amerického fotbalu týmů Kansas City Chiefs a Chicago Bears. Předcházely tomu spekulace, že zpěvačka randí s hráčem Chiefs Travisem Kelcem. Po jeho boku nakonec stadion Arrowhead i opustila.
Swift se pak znovu o týden později, a tentokrát po boku dalších celebrit, objevila na dalším zápase Kelceho Kansas City Chiefs proti New York Jets v New Jersey.
Nový vztah Swift nicméně nevzbudil jen další vlnu šílenství mezi jejími fanoušky a obrovský zájem médií, která její milostný život s oblibou sledují. Efekt Taylor Swift tentokrát naplno pocítila i NFL.
Zlatý důl
Co se stalo, když přišla Swift osobně fandit Kansas City Chiefs a možná i samotnému Kelcemu?
Zápas 24. září mezi Chiefs a Bears byl nejsledovanějším přenosem týdne, který na všech sítích přilákal 24,3 milionu diváků, cituje data Fox Sport britská BBC.
Druhý zápas, na který Swift dorazila, pak sledovalo dokonce 27 milionů diváků – nejvíce od vrcholu sezony, kdy se hraje finálový Super Bowl. Mimochodem miliardová show NFL, která pravidelně láká k obrazovkám desítky milionů Američanů a patří mezi jednu z nejsledovanějších sportovních akcí na světě.
Prodejci nezvládli zájem o Taylor Swift
Když se začaly prodávat lístky na turné popové hvězdy Taylor Swift v USA, strhla se mela a web hlavního prodejce nezvládl nápor zájemců. V první polovině července podobný zážitek okusily i první várky fanoušků v Evropě.
Swift navíc dokázala přitáhnout k americkému fotbalu i demografické skupiny, které se mezi pravidelné diváky tohoto sportu neřadí – ženy a mladší generaci. Například u dívek ve věku 12–17 let se výrazně zvýšila sledovanost, a to o 8 % oproti stejnému období před rokem, cituje dále BBC data stanice ESPN.
Téměř 20 procent vstupenek prodaných na zápas 1. října bylo zakoupeno poté, co fanoušci viděli Swift na jejím prvním zápase Chiefs o týden dříve. Prodej dresů samotného Kelceho pak vzrostl o 400 procent.
„Je to jako zlatý důl, který se objevil pro dvě značky, které zároveň představují jedny z největších značek na světě,“ komentoval nečekané spojení Swift a NFL bývalý manažer týmu Green Bay Packers a ředitel Mooradova centra pro studium sportovního práva Andrew Brandt pro server Vox.
Šance pro NFL
Swift se tak ze strany NFL dostalo takové pozornosti jako dosud žádné jiné celebritě. Jen při nedělním utkání Chiefs a Jets zamířila televizní kamera na Swift ve VIP boxu minimálně sedmnáctkrát. Nikdo jiný tak velkou pozornost nedostal.
Části pořadů NFL se staly pouhými pokusy televizních moderátorů vtěsnat do fotbalových analýz co nejvíce textů písní zpěvačky na úkor samotného fotbalu, napsal dále britský deník The Guardian.
Zpěvačka zahltila i sociální sítě NFL. Například na instagramu se objevila ve videu s herečkou Blake Lively a popiskem „2-0 pro Chiefs s přítomností @taylorswift“. Na bývalé sociální síti Twitter, dnes „X“, se opakovaně objevily fotografie a videa Swift na stadionu doplněné reakčními komentáři. NFL dokonce s ohledem na zpěvačku změnila na X i svou biografii, kde se na dočasnou dobu objevilo „NFL (verze Taylor)“ a její fotka se ocitla i v záhlaví profilu.
„V některých případech jsme jen za poslední týden zaznamenali téměř 200 milionů zhlédnutí obsahu souvisejícího s Travisem a Taylor,“ uvedl pro Vox seniorní viceprezident pro sociální, influencerský a obsahový marketing v NFL Ian Trombetta.
Zemětřesení na koncertě
Zpěvačka Taylor Swift má na kontě několik úspěšných alb, nejrůznější hudební rekordy i vyprodané tour. Nově si na něj ale může připsat také zemětřesení, které v americkém Seattlu spustili její fanoušci.
NFL to „přehání“
Situaci po několika dnech mlčení okomentoval i samotný Travis Kelce. Ten uvedl, že NFL rozruch kolem Swift „přehání“.
„Myslím, že je zábavné, když ukazují, kdo byl na zápase… Víc to dokresluje atmosféru, víc to přibližuje, co sledujete. Ale zároveň si myslím, že… Určitě to trochu přehánějí, zvlášť moji situaci. Ale myslím si, že se tím prostě snaží bavit,“ řekl ve středeční epizodě podcastu New Heights, který natáčí s bratrem Jasonem Kelcem.
NFL nicméně své rozhodnutí hájí tím, že šlo o „popkulturní moment“. „Často měníme naše bia (úvodní popisky na sociálních sítích - pozn. red.) a profilové obrázky na základě toho, co se děje při a kolem zápasů nebo s ohledem na kulturní události. Zprávy o Taylor Swift a Travisi Kelcem byly popkulturním momentem, o který jsme se opřeli v reálném čase, protože jde o propojení sportu a zábavy,“ reagovala NFL ve vyjádření.