Hlavní obsah

Podle Finů může za zničený plynovod čínská lodní kotva

Foto: Profimedia.cz

Kontejnerová loď patří čínské společnosti NewNew Polar Bear.

Finští vyšetřovatelé oznámili, že ze dna moře poblíž místa, kde došlo k poškození plynovodu, vytáhli lodní kotvu. Nyní vyšetřují, zda patřila čínské kontejnerové lodi.

Článek

Vyšetřovací tým finské policie, který zkoumal příčiny poškození plynovodu na dně Baltského moře, jež se stalo na začátku měsíce, došel k předběžnému závěru, že poškození způsobila lodní kotva. Policisté si zatím nejsou jistí, zda šlo o nehodu, nebo záměr, informovala agentura Reuters.

Plynovod a telekomunikační kabel propojující Finsko a Estonsko byly poškozeny 8. října. Finské úřady tehdy konstatovaly, že únik plynu byl pravděpodobně způsoben vnějším zásahem, a nevyloučily, že šlo o sabotáž.

Podle současné verze měla loď tahat kotvu po mořském dně, než narazila na plynovod a poničila ho. Po srážce kotva zůstala na dně. Vyšetřovatelé se snažili kontaktovat čínskou loď, aby ztrátu zařízení potvrdili. Neúspěšně.

Cílem Národního úřadu pro vyšetřování nyní bude zjistit povahu incidentu. Úřad pracuje s vícero verzemi. Nevylučuje, že mohlo jít o záměr, nešťastnou náhodu, ale ani chybu posádky. „V tuto chvíli je brzo dávat na toto téma jakékoliv závěry,“ řekl velitel úřadu Robin Lardot.

Pravděpodobným viníkem je podle nich každopádně čínská kontejnerová loď společnosti Newnew Polar Bear, která vyplula z Hongkongu. V době poškození se pohybovala nad plynovodem.

Úřad potvrdil, že společnosti vskutku chybí kotva, nicméně nebyl schopný kontaktovat loď, aby zjistil, že jde o tu, kterou vyšetřovatelé našli na dně Finského zálivu.

Čína v pondělí vyzvala finské vyšetřovatele, aby byli objektivní, spravedliví a profesionální. V reakci na nehodu Severoatlantická aliance zvýšila frekvenci námořních hlídek v Baltském moři.

Související témata:

Doporučované