Hlavní obsah

Paříž ztrojnásobí cenu parkování pro SUV. Hlasovalo o tom šest procent lidí

Foto: Shutterstock.com

Auta typu SUV budou mít v Paříži dražší parkování. Ilustrační foto.

Mizivých šest procent Pařížanů se zúčastnilo hlasováni o tom, zda vozům typu SUV navýšit parkovné. Opatření bylo schváleno více než 50 procenty odevzdaných hlasů. Rozhodnutí nyní řada lidí ostře kritizuje.

Článek

Pařížané odhlasovali mnohonásobné navýšení parkovného pro auta typu SUV v centru města, píše web France24 s odvoláním na místní zdroje. Pro bylo téměř 55 procent z odevzdaných hlasů, ale jen 78 000 lidí , tedy 5,7 procenta z 1,3 milionu oprávněných voličů, se vypravilo do jedné z 39 volebních místností.

Nově budou řidiči vozidel o hmotnosti vyšší než 1,6 tuny za hodinu parkování v centru města platit 19,5 eura (450 Kč), v odlehlejších lokalitách 12 eur (300 Kč). Oproti starým cenám jde o trojnásobné navýšení. Trochu jiné podmínky platí pro elektroauta, která musí vážit více než dvě tuny, aby je změna postihla. Výjimku budou mít lidé pracující nebo žijící v Paříži, řidiči taxislužby, zdravotníci, řemeslníci a lidé se zdravotním postižením.

David Belliard ze strany Zelených sdělil, že opatření by mělo zasáhnout zhruba deset procent řidičů a do rozpočtu ročně přinese až 35 milionů eur. Podle starostky francouzského hlavního města Anne Hidalgové je to „jasná volba Pařížanů“ ve prospěch dobrého zdraví a planety. SUV vozidla totiž produkují více emisí a náklady na jejich výrobu a pořízení jsou vyšší. Zlepšit by se podle starostky měla i bezpečnost uvnitř města.

Opatření uvítala například Gregoire Marchalová, 43letá filmová distributorka, přestože sama vlastní velké auto. „Je to ekologický, ale zároveň i sociální problém. Jde o to, jak se města musí vyvíjet s ohledem na měnící se prostředí,“ řekla France24 poté, co odvolila v pařížském 10. obvodu. Zdaleka ne všichni opatření přijali s nadšením. „Je mi zle z diktátu Hidalgové,“ tvrdí Jeannine, která žije v jedné z bohatších městských částí, kde řada lidé vlastní právě auta typu SUV. Francouzský ministr životního prostředí Christophe Béchu změnu parkovného dokonce označil za „druh represivního environmentalismu“.

S novým nařízením nesouhlasí kupříkladu ani řada řidičů autobusů s tím, že pojem SUV je jen marketingová formule, ale reálně nic neznamená. Naráží na to, že se opatření nedotkne řady kompaktních modelů vozidel SUV a naopak zasáhne například rodinná auta.

Doporučované