Hlavní obsah

Paříž se zklidnila a zezelenala. Ubylo znečištění i předčasných úmrtí

Foto: Beautiful landscape, Shutterstock.com

Bulvár Champs-Elysées zůstává plný aut, jinak ale Paříž automobilovou dopravu v centru výrazně omezila.

Znečištění vzduchu pokleslo ve francouzské metropoli za poslední dvě desetiletí o polovinu. Politika starostky Anne Hidalgové uzavřela autům stovky ulic a město masivně přechází na elektromobilitu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Znečištěnému vzduchu, který ve městech způsobuje automobilová doprava, se říká tichý zabiják. Škodliviny v plicích vedou k předčasným úmrtím, ať už na srdeční choroby nebo rakovinu.

V metropoli nad Seinou se v tomto ohledu blýská na lepší časy - mezi roky 2010 a 2019 klesl počet předčasných úmrtí způsobených znečištěním o 40 procent (z 10 tisíc na 6200) a do roku 2030 očekává společnost pro monitorování čistoty ovzduší Airparif pokles o další třetinu.

Airparif přišla v dubnu s dalším optimistickým zjištěním: znečištění vzduchu kleslo za poslední dvě dekády o polovinu. Konkrétně výskyt jemných částic spadl o 55 procent, hladina oxidu dusičitého pak o 50 procent.

Experti to přisuzují politice socialistické starostky Anne Hidalgové, která ve městě dlouhodobě omezuje automobilovou dopravu. Během jejího mandátu už ubylo na 50 tisíc parkovacích míst, stovky ulic se vozům uzavřely a masivně se rozšiřuje cyklistika a sdílení aut.

Dalších 500 ulic se zelení a bez aut

Navzdory tomu bylo loni 800 obyvatel regionu Île-de-France stále vystaveno koncentracím nad regulační limitní hodnotou od roku 2008, napsal deník Le Parisien.

„V regionu jsou hladiny oxidu dusičitého vysoké, na úrovni těch nejfrekventovanějších silnic, zvláště kolem Péripherique (vnitřní okruh kolem Paříže, pozn. red.), nejvytíženější dopravní tepny v Evropě,“ upozornil Antoine Trouche z Airparifu. Nejvíce vystaveni znečištění jsou podle něj občané žijící ve vzdálenosti do 50 metrů od těchto hlavních silnic.

Konkrétně u dětí žijících v blízkosti okruhu Péripherique lékaři zjistili o 30 procent vyšší výskyt astmatu, než je v běžné populaci. Vzduch v Paříži se nicméně díky politice radnice zlepšuje rychleji než v přilehlém regionu Île-de-France.

Počet kilometrů naježděných autem po Paříži se za posledních dvacet let snížil na polovinu, zatímco v regionu došlo ke snížení jen o několik procent, vysvětluje Trouche.

V březnu hlasovali Pařížané o dalším omezení automobilové dopravy - vozům se uzavře a zároveň osází zelení dalších pět stovek ulic. Pro tento plán se v plebiscitu vyjádřilo 66 procent hlasujících. Očekávaný výsledek radnici zkalila jen mizerná volební účast - ze zhruba 1,4 milionu lidí, kterých se hlasování týkalo, se k urnám dostavilo jen necelých 55 tisíc, tedy méně než čtyři procenta voličů.

Opozice tak mluvila o krachu participativní demokracie, radnice ale tvrdí, že takováto účast je u hlasování podobného typu obvyklá a že občané jí za možnost vyjádřit se děkovali.

Řidiči SUV si připlatí

Už loni pařížská radnice schválila prudký nárůst parkovacích poplatků pro řidiče SUV, kteří tak nyní platí trojnásobek toho, co majitelé malých aut. Radnice se také rozhodla zakázat sdílené elektrické koloběžky kvůli tomu, jak bezohledně se jejich řidiči chovali při parkování i jízdách po chodníku. I v této otázce rozhodovalo přímé hlasování obyvatel města.

K plánům v boji proti znečištění patří i rozsáhlá výměna vozového parku v městské hromadné dopravě - do letoška by měly všechny autobusy jezdit buď na elektřinu nebo na bioplyn. Zakázka na nákup elektrických autobusů by měla být podle společnosti RATP největší v Evropě. Od roku 2030 by pak v ulicích města neměly vůbec jezdit auta se spalovacími motory.

Doporučované