Článek
„Čím jsou větší, tím více znečišťují ovzduší,“ prohlásila koncem minulého roku o autech starostka Paříže Anne Hidalgová.
I proto se francouzská metropole – která chce vybudovat síť cyklostezek a zprůchodnit některé ulice v centru – rozhodla, že dá obyvatelům rozhodnout o ztrojnásobení poplatků za parkování SUV ve městě. Informoval o tom server France24.
Starostka krok obhajuje především tím, že větší auta stojí vedle vyšší produkce CO2 i za zvýšeným ohrožením chodců. Ekologická organizace Světový fond na ochranu přírody označila SUV za „úlet“ a dodala, že spalují o 15 procent více paliva než klasické vozy a jejich výroba a pořízení stojí více.
V referendu, které francouzské hlavní město vyhlásilo, bude moci hlasovat přibližně 1,3 milionu Pařížanů. Radnice doufá, že účast bude vyšší než v loňském hlasování o elektronických koloběžkách – v referendu se totiž vyjádřilo pouhých sedm procent voličů.
Plán počítá se zpoplatněním hodinového parkování spalovacích nebo hybridních vozidel nad 1,6 tuny (u elektromobilů nad dvě tuny) v centru částkou 18 eur (450 Kč), v jiných částech by se pak cena za hodinové parkování měla pohybovat kolem 12 eur (300). V Paříži teď hodina parkování stojí 4–6 eur (100–150 Kč), v závislosti na tom, v jakých částech města motoristé parkují. Lidé žijící nebo pracující v Paříži, taxikáři, řemeslníci, zdravotníci a zdravotně postižení by měli být od těchto poplatků osvobozeni.
Řidiči si však na tento plán stěžují. Yves Carra z Mobilite Club France prohlásil, že klasifikace SUV „je marketingový termín, který nic neznamená“. Maud Gatelová, poslankyně za centristickou stranu MoDem, uvedla, že „pokud by šlo skutečně o omezení znečištění, rozlišovalo by se mezi vozidly se spalovacím motorem a hybridními nebo elektrickými vozidly“. Pařížský tlak proti SUV nezůstal bez povšimnutí ani jinde ve Francii: starosta za stranu Zelených v Lyonu plánuje od června třístupňové zpoplatnění parkování pro rezidenty i návštěvníky.