Článek
Více než 11 000 členů Sdružení amerických scenáristů (WGA) se zapojilo do úterní stávky. Ta by mohla okamžitě zastavit výrobu mnoha televizních pořadů, píše server Reuters.
„Ačkoliv jsme původně vyjednávali s úmyslem uzavřít férovou dohodu… reakce studií na naše návrhy byly vzhledem k naléhavosti existenční krize, které naši scénáristi čelí, naprosto nedostatečné,“ uvádí se v prohlášení vedení odborů.
Proč scénáristé stávkují?
WAG se stávkou snaží dotlačit velká hollywoodská studia, sdružená pod AMPTP, k nové smlouvě. Vyjednávání totiž selhala v pondělí poté, co studia odešla od jednacího stolu bez dohody. Jen několik hodin před zahájením stávky jejich zástupci vydali prohlášení, že jsou ochotni zlepšit svoji nabídku. Nevyhoví ale všem požadavkům, které odbory předložily.
Scénáristé bojují za lepší zbytkovou mzdu – druh honoráře za reprízy a opakovaná uvedení –, která je podle nich kritickým zdrojem příjmu pro scénáristy střední třídy. Ten byl podle nich narušen streamováním.
WGA kritizovala AMPTP za vytváření takzvané „gig ekonomiky“, jejímž cílem je změnit psaní na „zcela svobodné povolání“. To by z scénáristů udělalo povolání na volné noze. Proto sdružení vyzvalo k zavedení minimálního počtu televizních zaměstnanců, a to v rozmezí od šesti do dvanácti scenáristů na jeden pořad, a také k zajištění minimálního počtu týdnů zaměstnání za sezónu, píše list The New York Times.
„Hlavními spornými body jsou ‚povinné obsazení‘ a ‚doba trvání pracovního poměru‘ – tedy aby společnost obsadila pořad určitým počtem scénáristů na určitou dobu, ať už je to potřeba, nebo ne,“ uvádí se v prohlášení vyjednávacího výboru vedení.
Odbory obvinily filmová studia, že při jednáních zastávají „neochvějný postoj“, který „prozradil odhodlání dále znehodnocovat spisovatelskou profesi“.
Televizní tvorba se v posledním desetiletí prudce rozrostla, protože společnosti investovaly miliardy do streamovacích služeb. Přesto scénáristé tvrdí, že jejich odměny stagnují. Představitelé WGA uvedli, že současný systém je nefunkční.
„Členské společnosti jsou i nadále jednotné ve svém přání dosáhnout dohody, která by byla oboustranně výhodná pro scénáristy, zdraví a dlouhověkost odvětví a zabránila by strádání tisíců zaměstnanců, jejichž živobytí závisí na tomto odvětví.“
AMPTP také odmítla požadavek WGA, aby bylo zakázáno používání robotů s umělou inteligencí při psaní nebo přepisování materiálů. Místo toho nabídla pořádání „každoročních setkání, na kterých se bude diskutovat o technologickém pokroku“.
Proč studia odmítají vyhovět?
Studia se hájí tím, že teď není vhodný čas pro tak zásadní změny. Trh s reklamou je poškozený a kabelové a televizní sítě, které byly po desetiletí ziskové, ztrácí diváky.
Historicky první ztráta předplatitelů streamovací služby Netflix zábavním trhem také značně otřásla. Investorům a akcionářům přestaly streamovací služby připadat tak atraktivní a studia tak musela rychle vymyslet způsob, jak ze svých streamovacích služeb, které přicházejí o peníze, udělat znovu ziskové subjekty.
Společnost Disney se tak rozhodla pro radikální zeštíhlení a propouští přes 7000 zaměstnanců. Společnost Warner Bros. Discovery loni zase zrušila tisíce pracovních míst a odložila tituly, protože se potýkala s obrovským dluhem. Podobná úsporná opatření přijímá i řada dalších studií.
Jinými slovy: studia nemají peníze.
Jak stávku pocítí diváci?
Přímo ohrožené jsou late night show, v Česku spíš známé jako talkshow. Jejich samotný formát totiž neumožňuje přetáčet epizody příliš dopředu, protože se často zabývají aktuálním společenským tématem. Oblíbené pořady jako Saturday Night Live, The Tonight Show Jimmyho Fallona nebo Jimmy Kimmel Live dost pravděpodobně dočasně zmizí z obrazovek.
To se právě stalo při poslední stávce scénáristů v roce 2007. Tehdy se late night show nevrátily na obrazovky po dva měsíce, píše BBC.
Stephen Colbert z The Late Show, který pořad natáčel před zastavením jednání, vyjádřil v pondělí večer v úvodním monologu svého pořadu podporu scénáristům. Oproti tomu Jimmy Fallon, řekl, že doufá, že stávka nebude pokračovat. „Své scénáristy opravdu potřebuji, bez nich nemám žádný pořad.“
Další, co bude bezpochyby ohroženo, jsou telenovely. Ty se totiž od své serióznější konkurence píší nedlouho před natáčením.
Už oznámené seriály s pevným datem vydání už jsou předtočené a mají zpravidla dost epizod, aby stávku přečkaly. Fanoušci seriálu Walking Dead se tak nemusejí bát, že pokračovaní s podtitulem Dead City by se mělo nějak výrazně zpozdit. Stejně tak očekávaná série z dílny studia Disney Tajná invaze vyjde bez větších problémů.
Pokud by ale stávka trvala delší dobu, diváci pocítí pokles nových seriálů. Ten by se měl vzhledem k délce produkce projevit až na konci roku. WGA totiž varovala, že jejich stávka ovlivní zejména konec roku, protože scénáristé obvykle začínají pracovat na velkých seriálech přibližně v květnu. Tyto seriály pak mají většinou premiéru na podzim, vysvětluje list The Guardian.
Filmový průmysl je zatím v bezpečí. Kvůli dlouhým výrobním lhůtám by stávka musela trvat delší dobu, než by se projevila i na filmovém trhu. Filmová studia pracují zhruba rok dopředu a většina filmů plánovaných k uvedení v letošním roce již byla natočena.
Jak to může dopadnout?
Minule to úplně nevyšlo. Poslední stávka WGA, která se konala v letech 2007–2008 a trvala 100 dní, se týkala boje autorů za vyšší odměny z prodeje DVD, odborové ochrany autorů animovaných filmů a reality show a odměn za takzvaný „nový mediální“ obsah, jako jsou scénáře filmů a televizních pořadů vysílaných on-line.
Stávka tehdy naprosto změnila prostředí americké televize a filmu. Vyvrcholila v masivní propouštění asistentů a nižších zaměstnanců pracujících na vypnutých pořadech. Moderátoři late night show jako Jay Leno, Conan O’Brien a již zmiňovaní Jon Stewart a Stephen Colbert se brzy vrátili do vysílání, ale bez scenáristů; Leno a O’Brien si své „nezaměstnané scénarity“ platili z vlastní kapsy.
Stávka se dotkla i populárních seriálů, které se v té době natáčely, včetně Simpsonových, Kanclu, 30 Rock, Mad Men, Gossip Girl, Breaking Bad a Ztracených. Mnohé z nich skončily s mnohem kratší sezónou než obvykle, což mělo velký dopad na vyprávění příběhů. Jiné pořady zcela zpozdily svou produkci.
Čtyřměsíční stávka pak stála kalifornskou ekonomiku 2,1 miliardy dolarů.