Hlavní obsah

Oprava mostu v Baltimoru se americké vládě může pořádně prodražit

Foto: Tasos Katopodis, Profimedia.cz

Na leteckém snímku je vidět zkáza způsobená nákladní lodí Dali v Baltimore.

Zřícení mostu, které v baltimorském přístavu na dobu neurčitou zastavilo příjezdy a odjezdy lodí, může poškodit místní ekonomiku a zkomplikovat dodávky zboží. Oprava masivní konstrukce by navíc mohla vyjít na stovky milionů.

Článek

Baltimorský přístav loni odbavil 52,3 milionu tun zahraničního nákladu v hodnotě 80 miliard dolarů. Díky těmto číslům je devátým nejvytíženějším přístavem v zemi, přičemž pokud se budeme bavit o vývozu automobilů, který je pro něj stěžejní, jde o vůbec nejvytíženější americký přístav.

Po úterní nehodě, během níž nákladní loď narazila do konstrukce mostu Francise Scotta Keye, který se následně zhroutil a na dobu neurčitou tím znepřístupnil cestu do přístavu, se proto pochopitelně objevily debaty o tom, co vlastně událost znamená nejen pro obchod, ale i pro tamní ekonomiku.

Přestože byl lodní provoz v oblasti pozastaven, terminály přístavu prý nadále fungují a nákladní vozy jsou nakládány a odbavovány. Podle agentury Reuters je ovšem v přístavu víceméně uvězněno nejméně 40 lodí, přičemž minimálně 30 dalších do něj mělo v plánu připlout.

Ty budou nyní nejspíše muset do okolních přístavů, je ovšem otázka, zda si s množstvím jejich nákladu dokážou poradit. Nutné je navíc počítat i s vyššími výdaji za cestu.

Podle amerického ministra dopravy Petea Buttigiega není pochyb, že nehoda bude mít velký a dlouhodobý dopad na dodavatelské řetězce.

Za pravdu mu dávají i mnozí odborníci, mezi nimi například Emily Stausbøllová, tržní analytička norské analytické společnosti Xeneta. „Baltimore sice nepatří k největším přístavům na východním pobřeží USA, ale i tak ročně doveze a vyveze více než milion kontejnerů,“ cituje ji web CNN.

Automobily, uhlí i výletní plavby

Pokud jde o již zmiňované automobily, v loňském roce prošlo přístavem více než 750 tisíc automobilů a dalších vozidel. Jedná se o produkty předních amerických výrobců i automobilek z EU a Spojeného království. Jmenovitě jde například o auta z produkce General Motors, Fordu nebo Audi.

O možném zpoždění dopravy - a tedy i případných objednávek - již informovala třeba i automobilka Volkswagen, která prý v loňském roce přes Baltimore přijala, zpracovala a odeslala přibližně 100 tisíc vozidel pro americké prodejce nacházející se na severovýchodě a ve středoatlantské oblasti USA.

Před narušením vývozu už své zákazníky varovala také řada železničních a uhelných společností. Výčet oblastí, které se budou muset vypořádat s následky úterního neštěstí, tím ale zdaleka nekončí.

Fotky z místa nehody

Nákladní kontejnerová loď Dali narazila v americkém Baltimoru do čtyřproudého silničního mostu Francise Scotta Keye. Ten se obratem zřítil do řeky Patapsco. Dali směřovala do Kolomba na Srí Lance, měří 300 metrů.

Baltimorský přístav je totiž mimo jiné i předním americkým přístavem pro zemědělské a stavební stroje či pro dovoz cukru. Zároveň se v něm nachází i terminál pro výletní lodě několika společností, které z něj loni vypravily více než 444 tisíc cestujících.

Přestože předchozí řádky nevěstí pro přístav mnoho dobrého, odborníci se shodují, že v případě americké ekonomiky nepůjde o velké problémy a tato konkrétní událost by se v národohospodářských statistikách země neměla projevit. Tvrdší a déletrvající však budou dopady na samotné město.

Příkladem může být fakt, že samotný baltimorský přístav je přímo zodpovědný za přibližně 15 tisíc pracovních míst a podle odhadů dalších 140 tisíc míst nepřímo podporuje. Nemluvě o tom, že na nyní zříceném mostě vedla trasa dálnice Interstate 695, což v regionu zkomplikuje dopravu v již tak přetížené zóně.

Kdo to zaplatí?

Čekat na nový most by lidé mohli i roky, americký prezident Joe Biden se již nicméně nechal slyšet, že rekonstrukci zničené stavby by měla uhradit federální vláda. Podle Davida MacKenzieho, předsedy poradenské společnosti v oblasti inženýrství a architektury COWIfonden, by ji ale dostatečně rychlá oprava mohla stát až 600 milionů dolarů.

Zaplatit se pak musí také škody na lodi Dali a jejím nákladu, za což by měly být odpovědné společnosti, jejichž náklad se na plavidle nacházel. Staré námořní právo totiž nařizuje, že firmy, které mají na palubě lodi i jediný kontejner, si musí rozdělit škody poměrně podle počtu kontejnerů, čímž se zajistí, že všechny strany, které mají z plavby prospěch, si rozdělí i riziko.

Zbylé náklady, jako jsou i případné ztráty na životech, ke kterým podle posledních zpráv během nehody nejspíše opravdu došlo, pak k řešení připadnou pojišťovnám a provozovateli lodi.

Doporučované