Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V červnu 2026 má začít platit nový unijní migrační pakt, který dodnes na české politické scéně vyvolává vášně.
Rok po jeho schválení Evropským parlamentem zveřejnila pohraniční agentura Frontex migrační statistiky za letošní první čtvrtletí. A vyplývá z nich, že počty ilegálně příchozích na území Evropské unie klesly zhruba o třetinu. Rozdíl tvoří asi 34 tisíc příchozích.
„Je jasné, že sestupný trend z minulého roku pokračuje,“ řekl serveru Politico mluvčí Frontexu Chris Borowski.
Pokles v počtu příchozích zaznamenala agentura na všech migračních trasách do Evropy, nejvíce ale přes západní Balkán, kde došlo k poklesu o 64 procent.
Pomohl bulharský vstup do Schengenu
„Pokles je kombinací více faktorů, jedním z nich je vstup Bulharska do Schengenské zóny. Dlouhou dobu panovaly problémy na bulharsko-turecké hranici, kde kapacita bulharských pohraničníků nestačila, plus tam hrála roli i korupce. Vstup do Schengenu byl podmíněný zvláště ze strany Rakouska tím, že Bulharsko zlepší ostrahu svých hranic s Tureckem. Finanční podpora na to přišla od Evropské komise,“ vysvětlil Seznam Zprávám expert na migraci Vít Novotný z bruselského think-tanku Wilfried Martens Centre.
„Dalším faktorem je zlepšení spolupráce s Bosnou a Hercegovinou - díky finanční a logistické podpoře ze strany Evropské komise Bosna lépe navrací lidi do zemí jejich původu. Totéž platí i pro Srbsko. Posledním faktorem je pak zintenzivnění boje s pašeráky,“ uvedl.

Statistika nelegálních příchodů do EU v prvních třech měsících roku 2025 pohledem Frontexu.
Menší pokles nastal i v centrálním Středomoří, kde překročilo hranice o 26 procent běženců méně. „Tam panuje jiná dynamika, počty příchozích stoupají a klesají podle toho, jak se mění situace v severní Africe. Loni došlo k poklesu, protože Unie uzavřela dohodu s Tuniskem,“ podotkl Novotný s tím, že naopak v Libyi, kde dochází ke střetům mezi východem a západem země, se oficiálním orgánům pašování lidí do Itálie kontrolovat nedaří. „Budu trochu spekulovat, myslím si ale, že Evropská komise v tomto okamžiku nemá v této zemi moc s kým jednat.“
Nejfrekventovanějšími trasami jsou v letošním roce ty z východního Středomoří a ze západní Afriky, píše se ve zprávě Frontexu. Nejčastějšími příchozími jsou pak Afghánci, Malijci a Bangladéšané.
Migrační pakt a výjimka pro Česko
Migrační pakt neboli dokument oficiálně zvaný Řízení azylu a migrace si můžete přečíst v českém znění zde.
Vybíráme z něj pasáže, na které odkazuje ministr vnitra Vít Rakušan v souvislosti s výjimkou pro Česko díky přijetí uprchlíků z Ukrajiny - články 9, odst. 3 xv, 11 a 61.
Nejžádanější je Francie
Tisíce lidí se i nadále pokoušejí dostat do Evropy po moři. Mezinárodní organizace pro migraci (IMO) odhaduje, že v prvním čtvrtletí roku 2025 přišlo na moři o život 385 lidí, za celý loňský rok jich bylo asi 2300.
Ze zemí, kam migranti a uprchlíci míří nejčastěji, je na prvním místě Francie s více než 40 tisíci žádostí o azyl, na druhém místě je s 39 tisíci Španělsko, až třetí příčku obsadilo s 37 tisíci žádostí Německo, informoval list Welt am Sonntag. V březnu pak v Německu zaznamenali nejméně žádostí o azyl od začátku pandemie koronaviru.
Ze zemí, odkud v posledních letech mířilo hodně běženců do Německa, vyniká Sýrie. Tam se vloni po svržení diktátora Bašára Asada změnil režim a německá vláda proto Syřany podané žádosti o azyl pozastavila.
Méně lidí přichází už od loňska i z Afghánistánu, přestože v zemi vládnou islamisté z hnutí Tálibán. Není pravděpodobné, že by bylo méně lidí ochotných emigrovat, opustit zemi je ale složitější než dříve.
Co změní migrační pakt EU
V době, kdy klesají počty příchozích a různé evropské země v čele s Německem zpřísňují své migrační legislativy, se Evropská unie připravuje na zavedení nových pravidel. Ta přinese od června 2026 zmíněný nový migrační pakt, o kterém se často diskutuje i v české předvolební kampani.
Co konkrétně změní? „Pakt se už začíná zavádět, Evropská komise členským státům slíbila tři miliardy eur na zvýšení kapacity ostrahy hranic. Změní se i Frontex, který bude mít roli při screeningu lidí, kteří přicházejí do EU nelegálně, a také při jejich navracení do domovských zemí,“ objasnil Novotný.
„Určité kategorie lidí, které budou procházet pohraničními azylovými procedurami a u nichž je naděje na získání azylu malá, budou umístěni v nějakém detenčním zařízení a v případě neúspěšné žádosti posláni ihned domů. Samotný pakt by tak neměl snížit přímo počet příchozích, ale jejich cesty dál do Evropy z pobřežních států,“ pokračoval.
Záležet podle něj bude i na tom, jak budou jednotlivé členské státy k návratové politice i dalším problémům přistupovat.
Migrační pakt se dočkal kritiky z obou stran - zatímco neziskové organizace a akademici zdůrazňovali, že dohoda vystavuje migranty riziku a že je „krutá a nelidská“, pravicoví politici mluvili o porušení národní suverenity a nesouhlasili s povinností přijímat lidi, pokud úspěšně projdou azylovým řízením.
Země, do nichž migranti poprvé přijdou, budou nově moci přemístit celkem až 30 000 migrantů ročně do jiných členských zemí EU. Pakt zavádí mimo jiné i povinný mechanismus solidarity - všechny členské země musí žadatele o azyl buď fyzicky hostit, nebo pomoci jiným způsobem, například finančně nebo poskytnutím personálu. Země tak může zaplatit 20 tisíc eur za každého migranta, jehož nepřijme.
Hlavní body migračního a azylového paktu EU
Nařízení o řešení krizových situací
Nařízení o řešení krizových situací a zásahů vyšší moci zavádí mechanismus reakce na náhlý nárůst počtu příchozích osob a zajišťuje solidaritu a podporu členským státům čelícím mimořádnému náporu státních příslušníků třetích zemí. Nová pravidla se rovněž budou vztahovat na účelové využívání migrantů, tedy na situace, kdy je třetí země nebo nepřátelské nestátní subjekty budou chtít využít k destabilizaci EU.
Nařízení o screeningu (prověřování)
Osoby, které nesplňují podmínky pro vstup do EU, budou podrobeny předvstupnímu prověřování, včetně identifikace, shromažďování biometrických údajů a zdravotní a bezpečnostní kontroly, což může trvat až sedm dní. Členské státy budou muset zavést nezávislé monitorovací mechanismy, aby bylo zajištěno dodržování základních práv žadatelů.
Další předpis se týká nových pravidel pro centralizovaný systém informací o dříve odsouzených (ECRIS-TCN).
Nařízení o azylovém řízení
V celé EU bude zaveden nový společný postup pro udělování a odnímání mezinárodní ochrany. Zpracování žádosti o azyl na hranicích EU bude v budoucnu muset být rychlejší a lhůty pro vyřízení neodůvodněných nebo nepřípustných žádostí budou kratší.
Další předpis se týká navracení na hranicích.
Úřady budou na tuto proceduru mít 12 týdnů. V případě zamítnutí žádosti má následovat řízení o navrácení, které by mělo trvat až 12 týdnů.
Nařízení o systému Eurodac
Údaje osob přicházejících nelegálně do EU, včetně otisků prstů a zobrazení obličeje osob od šesti let věku, budou uloženy v aktualizované databázi Eurodac. Úřady budou také moci u konkrétní osoby vytvořit záznam, zda může představovat bezpečnostní hrozbu nebo zda byla násilná či ozbrojená.
Kvalifikační nařízení
Nové jednotné normy pro všechny členské státy, pokud jde o uznávání statusu uprchlíka nebo statusu doplňkové ochrany a o práva přiznávaná osobám, které mají nárok na ochranu. Členské státy by měly situaci v zemi původu osob, které dorazí do EU, posuzovat na základě informací od Agentury EU pro azyl a postavení uprchlíka by mělo být pravidelně přezkoumáváno. Žadatelé o ochranu budou muset zůstat na území členského státu, který je odpovědný za projednání jejich žádosti nebo v němž byla ochrana udělena.
Směrnice o podmínkách přijímání žadatelů o azyl
Členské státy mají zajistit rovnocennou úroveň pro přijímání žadatelů o azyl, například pokud jde o ubytování, školní docházku a zdravotní péči. Registrovaní žadatelé o azyl budou moci začít pracovat nejpozději šest měsíců po podání žádosti. Podmínky detence a omezení volného pohybu budou upraveny tak, aby žadatele odrazovaly od pohybu po EU.
Rámec EU pro přesídlování
Na základě nového unijního rámce pro přesídlování a přijímání osob z humanitárních důvodů budou členské státy dobrovolně nabízet útočiště osobám ze třetích zemí, které za uprchlíky uznala OSN a které se na území EU přemístí legálním, organizovaným a bezpečným způsobem.
Zdroj: ČTK