Článek
Do bojů s ničivými požáry jsou v operacích nasazené desítky letounů a vrtulníků. Kalifornský úřad pro lesnictví a boj s požáry (CAL FIRE) provozuje hasičský letecký program, který se opírá o pět různých typů letadel, která hasí požáry nebo pomáhají plameny udržet v uzavřeném prostoru, píše televize ABC.
„Tato letadla, vysoce kvalifikovaní piloti a podpůrný letecký personál jsou strategicky umístěni po celé Kalifornii na našich 14 leteckých základnách, 10 vrtulníkových základnách CAL FIRE a jedné vrtulníkové základně CAL FIRE/San Diego County Sheriff,“ uvádí se na stránkách organizace.
K hašení požárů se kromě vody používá speciální chemikálie, která má šíření plamenů zpomalit. Na fotografiích a záběrech z hašení obrovských požárů v jižní Kalifornii může zaujmout, že tato chemikálie má růžovou až červenou barvu.
Důvod použití výrazného odstínu je jednoduchý: Aby hasiči dobře viděli, kam už látku svrhli a kam ještě ne.
„Testovali jsme všechny barvy duhy a růžová byla s přehledem nejviditelnější. A je pěkná,“ vysvětlila před časem regionálnímu studiu televize NBC Melissa Kimová, viceprezidentka výzkumu a vývoje ve společnosti Perimeter Solutions, což je výrobce v Kalifornii asi nejčastěji používané látky zvané Phos-Check.

Hasičům se v neděli přes velké úsilí nepodařilo zastavit požár v Pacific Palisades, jde o nejrozsáhlejší ze současných požárů v jižní Kalifornii.

Vzhledem k očekávanému znovu zesílenému větru se úřady navíc obávají, že v příštích dnech by se oheň mohl dále rozšířit. V boji s plameny pomáhá i velké množství letecké techniky.

K hašení se kromě vody používá také chemikálie na bázi zpomalovače hoření, která má zabránit šíření ohně a má ostře rudou až růžovou barvu.

Důvodem použití výrazného odstínu je zajistit, aby posádky stojů viděly, kde už látku shodily. (Mandeville Canyon Road, Los Angeles, 12. ledna).

Základem zpomalovačů jsou hnojiva, která změní přirozené chemické reakce rostlin, pokud dojde k jejich zahřátí. (Snímek z čtvrti Brentwood, kterou ohrožuje požár Palisades, 12. ledna).

Podle kalifornských úřadů se zároveň množí případy, kdy práci hasičům v oblasti komplikují soukromé drony. Při jednom z nich dokonce dron udělal díru do trupu hasicího letounu.

Kalifornskou hasičskou flotilu v současné době tvoří 67 různých letadel, včetně vrtulníků a taktických letadel.

Letadla jsou schopna v Kalifornii dorazit k nejvzdálenějším požárům do 20 minut.

Letecká flotila je umístěna na 14 leteckých základnách, 10 vrtulníkových základnách CAL FIRE a jedné vrtulníkové základně CAL FIRE/San Diego County Sheriff, píše tamní hasičský sbor.

Práci hasičů komplikuje silný vítr. Národní meteorologická služba vydala, s platností do středy, varování před podmínkami velmi příznivými pro šíření požárů se setrvalými větry o rychlosti 80 kilometrů za hodinu.

Kalifornský guvernér Gavin Newsom v rozhovoru s televizí CNN řekl, že by mohlo trvat šest až devět měsíců, než budou v Los Angeles odklizeny sutiny po požárech.
Základem je hnojivo
Firma recepturu přípravku tají. Svůj výrobek na trh uvedla před více než šedesáti lety a za tu dobu prošel návod k přípravě úpravami, třeba takovou, aby nezanechával trvalé stopy na domech a autech. Letos hasiči nasadili také o něco ekologičtější variantu.
Hlavní ingrediencí jsou fosforečnany, které se používají také jako zemědělské hnojivo. „Je to v podstatě směs vody, hnojiva, ta červená barva, kterou vidíte, je jen rez,“ popsal americké veřejnoprávní stanici NPR Daniel McCurry z Jihokalifornské univerzity.
Do některých typů se podle něj mohou přidávat zahušťovadla, aby se změnila viskozita, což má výhodu, že pak zpomalovač hoření méně často mine cíl.
Hasiči zpomalovač shazují hlavně na oblasti, kde ještě hořet nezačalo, ve snaze zastavit šíření požáru. Látka zajistí změnu přirozené chemické reakce, kdy se celulóza v rostlinách při zahřívání mění na hořlavé sloučeniny, tak, aby vznikaly sloučeniny nehořlavé.
Letadla ve službách CAL FIRE
Flotilu organizace v současné době tvoří více než 60 různých letadel, včetně vrtulníků a taktických letadel. V boji s plameny používá dva typy vrtulníků a to UH-1H, známý jako „Super Huey“, a Sikorsky S70i, kterému se přezdívá „Jestřáb“.
Pro hlavní hašení požárů používá CAL FIRE své taktické letouny S-2T a C-130H – pro „rychlé počáteční dodání zpomalovače hoření při požárech v divočině“, které mají objem až 1200 litrů, respektive více než 15 000 litrů.
Na celkovou reakci CAL Fire při požárech v nouzových situacích dohlíží pilot a pozorovatel v letadle OV-10.

Pohled z kokpitu pilota hasicího letadla. Video: AP
„Příčinou užitečnosti těchto produktů je, že aktivní látkou není voda. Je to hnojivo. Takže jakmile se voda vypaří, máte tam pořád několik dní až týdnů ten rudý potah,“ vysvětluje McCurry. Jedno letadlo dokáže shodit až 35 tisíc litrů látky, píše NPR. Pro hasiče tak jde o velkou pomoc.
Kvůli jejich složení ale použití zpomalovačů hoření vyvolává obavy o dlouhodobé dopady na životní prostředí, jak uvádí deník The New York Times.
Americká lesní správa proto například zakazuje jejich nasazování v blízkosti cenných vodních zdrojů nebo v oblastech, kde žijí vzácné druhy. Výjimkou jsou situace, kdy „jsou ohroženy lidské životy nebo veřejná bezpečnost“.
Podle výrobce Phos-Chek neobsahuje žádné látky, o kterých by se vědělo, že způsobují rakovinu. Podle nedávné studie provedené McCurrym a jeho týmem ale některé produkty mohou obsahovat těžké kovy, jako jsou kadmium a chrom.

Letecké záběry z následků požárů v Los Angeles.Video: AP