Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Letecké společnosti apelují na zákazníky, aby si dávali pozor na falešné účty a nesdíleli osobní údaje na sociálních sítích. Podle spotřebitelské asociace Which? existují na síti X falešné účty všech velkých britských leteckých společností. Podvodníci je využívají k tomu, aby ze zákazníků vylákali citlivé osobní údaje. Podle Which? je společnost X při odstraňování těchto účtů příliš pomalá. Informaci přinesl zpravodajský web BBC.
K podvodu často dochází, když se frustrovaný zákazník snaží kontaktovat leteckou společnost a pokouší se vyřešit nějaký problém, uvedla Which?. Podvodníci procházejí sociální média, často pomocí botů, což je druh automatizovaného softwaru, a vyhledávají tento typ interakcí. Poté na dotaz nebo stížnost odpovědí a doufají, že si zákazník nevšimne, že ho kontaktovali přes falešný účet.
Jako příklad uvedla společnost Which? výzkumníka, který kontaktoval účet letecké společnosti Wizz Air na platformě X s dotazem na zpoždění letu a téměř okamžitě obdržel odpovědi od dvou falešných účtů. Oba účty se omlouvaly za nepříjemnosti a ujišťovaly, že se záležitosti budou věnovat. Prosily také o telefonní číslo zákazníka pro údajné kontaktování přes platformu WhatsApp.
Podvodníci často žádají zákazníky, aby jim zaslali citlivé osobní údaje, nebo je přesměrují na podvodné webové stránky, kde mohou získat údaje o jejich kreditních kartách. Někteří také tvrdí, že zákazníci mají nárok na odškodnění, nebo požadují malý poplatek za vyřešení problému.
Společnost Which? upozornila, že odhalila falešné účty X, které se vydávaly za všechny velké letecké společnosti působící ve Spojeném království, včetně British Airways, easyJet, Jet2, Ryanair, Tui, Virgin Atlantic a Wizz Air. Také uvedla, že nahlášení falešných účtů společnosti X „má zřejmě omezený účinek“ a že většina nahlášených falešných účtů a příspěvků je stále v provozu.
Pozor na nový typ podvodů
Pomocí nástrojů umělé inteligence mohou útočníci naklonovat něčí hlas, nebo dokonce podobu. Dávejte si proto pozor, když vám blízký člověk zavolá a chce po vás něco neobvyklého. Možná jde jenom o digitální kopii…
„Doporučujeme zákazníkům, aby sledovali a komunikovali pouze s naším jediným oficiálním kanálem @easyJet, který je identifikovatelný podle zlatého ověřovacího odznaku pro oficiální společnosti k získání nejnovějších informací či k vyhledání podpory, a aby byli ostražití a nekomunikovali s jinými účty ani neklikali na žádné odkazy z jiných účtů,“ reagoval na zjištění mluvčí společnosti easyJet.