Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Japonská pobočka tabákové společnosti Philip Morris International měla posílat během roku 2014 až 2019 20 000 liber (590 000 korun) měsíčně poradenské společnosti s cílem propagace tabákových výrobků IQOS. Podezření zveřejnil The Guardian s odkazem na uniklé dokumenty, kterými se zabývali badatelé z výzkumné skupiny pro kontrolu tabáku z Univerzity v Bathu.
Podle badatelů financovala japonská pobočka PMI prostřednictvím třetí strany studii Kjótské univerzity, která se týkala odvykání kouření. Cílem měla být propagace jejich zahřívaných tabákových výrobků IQOS.
Výzkumníci však uvedli, že nenašli žádný veřejný záznam o zapojení japonské pobočky společnosti PMI do financování výzkumu. Mluvčí tabákové společnosti ale sdělil, že k odhalení mělo dojít na vědecké konferenci v Řecku v roce 2021.
Na základě 23 uniklých firemních dokumentů z let 2012 až 2020 badatelé uvádějí, že japonská pobočka posílala během roku 2014 až 2019 20 000 liber měsíčně poradenské společnosti v oblasti přírodních věd, kterou provozuje profesor Tokijské univerzity. V jednom interním e-mailu zaměstnanec japonské pobočky tabákové společnosti sdělil, že měl informaci udržet v tajnosti.
Sophie Braznellová, jedna z autorek vědeckého článku, uvedla, že uniklé dokumenty podkopávají tvrzení společnosti PMI o provádění „transparentní vědy“ z roku 2021. Vyzvala také k reformám financování a řízení výzkumu tabákových produktů „k ochraně vědy před vlastními zájmy korporací“.
Server The Guardian také zmiňuje marketingový tah japonské pobočky na základě dokumentu týkajícího se obchodního plánu společnosti na rok 2019. Dokumentem se zabývala organizace STOP (Stopping Tobacco Organizations and Products) prohlašující se za hlídacího psa tabákového průmyslu. Podle ní se japonská dceřiná společnost plánovala zaměřit se na politiky, lékaře a olympijské hry v Tokiu v roce 2020, aby přilákala další zákazníky na výrobek IQOS.