Článek
Supermoderní stíhačka F-35 amerického námořnictva havarovala v pondělí při pokusu o přistání na letadlovou loď Carl Vinson, která se účastní vojenských cvičení v Jihočínském moři. Informovala o tom americká armáda.
Při incidentu se zranilo sedm lidí včetně pilota, který se stihl ze stroje včas katapultovat. V armádním prohlášení stojí, že před havárií prováděl rutinní letové operace, píše americká stanice CNN.
„Americké námořnictvo připravuje záchranné operace letounu F-35C, který byl zapojen do nehody na palubě USS Carl Vinson,“ uvedl ve středu mluvčí sedmé flotily, poručík Nicholas Lingo. Jak bude vysvobozovací akce probíhat, nespecifikoval.
V reakci na nepodloženou zprávu, která naznačuje, že existují obavy, že by mohla stíhačka padnout do rukou Číny, Lingo odpověděl: „Nemůžeme spekulovat o tom, jaké jsou záměry ČLR (Čínské lidové republiky, pozn. red.) v této věci.“ Informoval o tom server al-Džazíra.
Ani Čína se k této otázce oficiálně nijak nevyjádřila. Analytici, se kterými mluvila americká média, se ovšem domnívají, že Peking ztroskotaný letoun bez povšimnutí nenechá.
„Čína se ho pokusí lokalizovat a důkladně prozkoumat pomocí ponorek a jedné ze svých hlubinných ponorek,“ uvedl pro CNN Carl Schuster, bývalý ředitel operací při Zpravodajském centru amerického tichomořského velitelství na Havaji.
Ačkoliv americké námořnictvo neuvedlo, kde v Jihočínském moři k nehodě došlo, Peking si nárokuje téměř celou vodní plochu o rozloze 3,3 milionu kilometrů čtverečních. Ve vodách Jihočínského moře přitom stále udržuje svou vojenskou přítomnost.
USA a jejich spojenci ale tyto územní nároky zpochybňují. Vystupují proti nim tím, že stále častěji v oblasti pořádají vojenská cvičení. Letadlové lodě Carl Vinson a Abraham Lincoln asi se 14 000 příslušníky amerického námořnictva a námořní pěchoty započaly cvičení v Jihočínském moři v neděli.
Podle Schustera je možné, že Čína na základě svých územních nároků vznese také nárok na záchranu havarovaného letadla F-35. Collin Koh ze S. Rajaratnam School of International Studies v Singapuru se ovšem domnívá, že tento krok je pro Peking až příliš politicky riskantní, a proto k němu nepřistoupí.
„Můžeme však očekávat, že Číňané budou stínovat a sledovat každou takovou americkou záchrannou a vyprošťovací operaci,“ dodává Koh.
O dost radikálnější názor zastává Steve Ganyard, námořní letec ve výslužbě a spolupracovník ABC News. Podle něj jsou pro Čínu technologie v havarovaném letounu natolik lákavým cílem, že zahájí svou vlastní záchrannou operaci.
„Závod o získání vhodného vyprošťovacího zařízení, hlubinných ponorek, které skutečně vytáhnou vrak ze dna oceánu, právě začal,“ uvedl Ganyard, podle kterého má Čína obecnou představu o tom, kde se vrak amerického letadla nachází.
Podle Schustera je jedno jasné: americké námořnictvo zůstane obezřetné. Ve snaze předejít čínskému vměšování v oblasti, kde se vrak nachází, bude i nadále udržovat svou přítomnost. Vysvobození stíhačky F-35 přitom může trvat celé měsíce, důležitou roli bude hrát zejména hloubka, ve které se nachází.
Británie a Japonsko své vraky získaly zpět
Americká záchranná akce bude již třetím pokusem o vytažení ztroskotaného letounu F-35 z hlubin oceánu.
Loni v listopadu ve Středozemním moři havaroval letoun F-35B britské 617. peruti RAF, operující z paluby letadlové lodi Queen Elizabeth. O úspěchu záchranné mise Británie informovala už 8. prosince. Stíhačku se jim za pomoci plavidel z USA a Itálie podařilo vysvobodit během sedmidenní tajné operace. Nacházet se měla podle serveru Sky News více než 1,6 kilometru pod hladinou.
This is the wreckage of a British #F35B fighter salvaged from the #Mediterranean. pic.twitter.com/yH2tubCCJ3
— Military Armed Forces (@Military9Army) January 21, 2022
Zdroje z britské armády následně uvedly, že mohou s jistotou říci, že se žádným nepřátelským zemím – zejména Rusku – citlivé vybavení letounu získat nepodařilo.
Obavy o zabavení cenného materiálu Čínou nebo Ruskem panovaly také v roce 2019, poté, co se do Tichého oceánu zřítila japonská stíhačka F-35A. Japonskému námořnictvo se tehdy podařilo z hlubin vyzvednout pouze malé části, neboť letoun do hladiny narazil v plné rychlosti. V případě havárie britského a amerického letounu byla rychlost o poznání nižší, předpokládá se tedy, že se podaří nalézt vícero částí.
Americké námořnictvo, které pomáhalo při vysvobození britského letounu F-35B má vybavení speciálně určené pro podvodní záchranné akce, poukazuje server Independent. Americký vlečný vyhledávač Pinger 25 dokáže vysledovat nouzové signály a určit polohu vraku, zatímco dálkově ovládaná podvodní vozidla připevní nafukovací vaky, které pomohou vytáhnout zbytky letounu nad hladinu.
Po vysvobození stroje z mořského dna bude pak díky letovému záznamníku možné zjistit, co bylo příčinou havárie letounu.