Článek
Vládní protiinflační balíček, který ve čtvrtek schválili francouzští poslanci, obsahuje i jeden zajímavý dodatek. Opoziční poslanec Zelených Julien Bayou prosadil návrh, díky němuž se budou moci nádrže aut plnit použitým olejem z domácích fritéz a fast foodů.
Poslanec vládě vysvětlil, že z deseti litrů použitého potravinářského oleje se dá získat osm litrů paliva. Jeho spalováním se ale v porovnání s klasickou naftou ušetří až 90 procent vypouštěných emisí skleníkových plynů.
Používání potravinářského oleje v motorech bylo ve Francii až dosud celním přestupkem a automobilista za něj mohl dostat pokutu. Dalším problémem je, že auta s dieselovými motory jsou pojištěná pouze pro případ, kdy se do nádrže lije nafta. Pokud by tam měla jiné palivo a došlo k nehodě, měl by řidič takového vozu problémy s uplatněním pojistky.
„Ve Francii je to ilegální, v Evropě a tajně i v našich regionech velmi rozšířené,“ citovala agentura AFP Bayoua. Poslanec také zdůraznil, že použití takového paliva je v souladu s klimatickou politikou vlády. Vzhledem k tomu, že cena nafty už na francouzských pumpách běžně přesahuje dvě eura (49 korun), by toto řešení také ulevilo peněženkám mnoha Francouzů.
Nejlépe do zemědělských strojů s dvoupalivovým motorem
„Je lepší být závislý na oleji z hranolek ze severu než na ropě z ropných monarchií,“ řekl s úsměvem a přidal starý slogan „Ve Francii nemáme ropu, ale máme olej z fritéz“.
Expert na vývoj nových paliv Michal Vojtíšek, který působí na Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT v Praze, ale upozorňuje na specifika tohoto druhu paliv: „Zapálit rostlinný olej nebývá snadné a při studených startech a volnoběhu mohou vznikat potíže. Rostlinné oleje je vhodné používat v motorech, které jsou trvaleji provozovány při středních až vyšších zatíženích. Ideální případ by byly traktory při orbě nebo kamiony na dálnici,“ vysvětlil Seznam Zprávám.
Při použití v osobních autech popojíždějících v městských kolonách výhody potravinářských olejů příliš nevidí. I proto, že čím mají auta novější motory, tím jsou náchylnější na různé nečistoty v palivech a jejich kvalitu.
„Očekávám, že na to budou provozovány převážně zemědělské stroje vybavené dvoupalivovým systémem. Malé množství různých kutilů bude potravinářské oleje asi používat i v osobních vozech,“ říká. Použitý olej je pak podle něj náchylnější k degradaci, protože může obsahovat různé další přísady, například zbytky čisticích prostředků na fritézy.
Podle neziskovky Roule Ma frite se každý rok ve Francii použije 170 milionů litrů potravinářského oleje. Pokud na něj budou nyní jezdit automobily, půjde o vítanou alternativu k fosilním palivům. Před naplněním nádrže je ale potřeba olej nejprve přelít a filtrovat, zbytky brambor nebo jiných potravin by totiž neudělaly motorům dobře.
Při nesprávném provedení musí řidiči počítat s ucpanými vstřikovacími tryskami a omezeným výkonem. Některá vozidla navíc potřebují servis a drobné úpravy, aby motor práci s rostlinnou kapalinou přijal.
Huile de friture : @julienbayou propose d'autoriser l'utilisation de l'huile alimentaire usagée comme carburant. "Il vaut mieux dépendre des baraques à frites du Nord que des monarchies pétrolières."#PJLPouvoirdachat #DirectAN pic.twitter.com/b2Y5YL0zwu
— LCP (@LCP) July 22, 2022
Rostlinná paliva testuje i Airbus
170 milionů litrů olejů tvoří nicméně jen zlomek množství nafty, které se ve Francii ročně projezdí. „V České republice je roční spotřeba několik milionů tun nafty, uvedené množství tedy tvoří jednotky procent spotřeby nafty u nás,“ připomíná expert Vojtíšek.
Vzhledem k tomu, že fritovací oleje, odpadní tuky a další možné alternativy kapalných paliv dokáží nahradit jen minoritní část naší spotřeby benzinu a nafty, tlačí podle něj Evropská komise na používání elektromobilů.
V průmyslu se už uvažuje o přimíchávání 10 až 30 % paliva vyrobeného z rostlinných olejů do motorové nafty. Na svých letadlech to už testuje firma Airbus, uvádí deník Le Parisien.
V Evropě už toto alternativní palivo není žádnou výjimkou, rostlinný olej se do dieselu přidává například v Německu, Švédsku, Nizozemsku, Španělsku nebo Belgii.
Krok francouzského parlamentu považuje Michal Vojtíšek za pozitivní snahu k dosažení energetické nezávislosti, protože odstranil legislativní překážku a počítá s využitím místně vyrobených biopaliv.