Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Za peníze je vyváděli z fronty a zajistili jim rychlé odbavení na hranici. Dnes o tom píše polský deník Gazeta Wyborcza.
„Na ukrajinských komunikačních platformách se objevovaly návrhy, jak se vyhnout dvoutýdenní frontě kamionů. Přicházely také od účastníků protestu. Přijel polský průvodce, zinkasoval 300 až 400 eur (7552 až 10 070 korun) a během několika hodin jsi stál před samotnou hraniční závorou,“ popsali autodopravci.
Kamionovou dopravu na velkých hraničních přechodech z Polska na Ukrajinu polští autodopravci blokovali od začátku loňského listopadu. Stěžovali si, že kvůli ukrajinským společnostem ztrácejí zakázky, a chtěli, aby Evropská unie požadovala od ukrajinských firem povolení pro vjezd na své území, tak jak to bylo před začátkem ruské invaze na Ukrajinu.
Koncem listopadu se kolona kamionů před hraničním přechodem v Dorohusku táhla v délce skoro 40 kilometrů a přednost dostávaly transporty s humanitární pomocí, zbraněmi nebo pohonnými hmotami. Do tíživé situace se dostali ukrajinští řidiči, kteří nejsou placeni podle dnů strávených na cestě, ale za odvedenou práci. „Udělali by všechno pro to, aby se z fronty dostali a mohli zase jezdit,“ řekl informátor deníku Gazeta Wyborcza, podnikatel z okolí Chelmu, který také v minulosti řídil kamiony. Tehdy se na komunikačních platformách objevovaly nabídky „vysvobození“ od čekání za úplatu i poptávka po něm.
Zájemci pak předávali registrační značky svých vozidel a po setmění se u nich objevilo osobní auto s chelmskou poznávací značkou, které je po několika desítkách kilometrů dovedlo k hraniční závoře. Když takový konvoj zastavila policie, dostalo se jí vysvětlení, že nejede k hranici, ale do Chelmu na parkoviště nebo na čerpací stanici.
Řidiči v koloně, kteří byli svědky těchto praktik, zpravidla neprotestovali, protože se báli, že by za trest mohli ztratit pořadí ve frontě. Dohlíželi na ni totiž ve velké míře sami protestující. Policie prý měla neoficiální instrukce shora, aby v kolonách před přechody zasahovala jen v krajních případech.
Snímky z loňské blokády:

Polští řidiči kamionů ve čtvrtek rozšířili svůj protest a zablokovali už čtvrtý hraniční přechod s Ukrajinou Medyka-Šehyni (na snímku z 23. listopadu).

Polským dopravcům se nelíbí, že jejich ukrajinští konkurenti stále využívají výjimku, která jim od ruské invaze umožňuje bez povolení vjezd na území EU. Podle nich to škodí konkurenceschopnosti. Poláky podporují i jejich kolegové z dalších zemí střední Evropy včetně Česka. (Na snímku z 23. listopadu přechod Medyka-Šehyni.)

Od začátku listopadu jsou pro kamiony neprůjezdné hraniční přechody Dorohusk-Jahodyn, Hrebenne-Rava-Ruska a Korczowa-Krakovec. Kvůli tomu čekají u hranic kilometrové fronty, nejdelší z nich je aktuálně u obce Korczowa, kde stojí ve směru na Ukrajinu asi tisícovka kamionů. Asi 750 nákladních vozů čeká u přechodu Dorohusk a kolem 620 u přechodu Hrebenne, uvedla agentura AFP.

Na snímku ukrajinští řidiči kamionů, kteří stojí sedmý den ve frontě na překročení hranice v Medyce.

U polského přechodu Medyka se k řidičům protestujícím proti konkurenci z Ukrajiny přidali i zemědělci, kterým se nelíbí pokles cen zemědělských produktů způsobený dovozem ukrajinského obilí. Na snímku se na místě protestu natáčí polský politik Krzysztof Bosak (uprostřed) zastupující Národní hnutí.

Polský farmář Janusz Wirkijowski (uprostřed) novinářům řekl, že zemědělci už nechtějí dál nečinně sledovat, co se děje v jejich sektoru.

Ukrajina ve čtvrtek zdůraznila, že dříve, než začnou jakákoli jednání o změnách ohledně povolení ke vjezdu kamionů na území Unie, musí blokády na polských hranicích skončit. (Na aktuálním snímku z Medyky polští protestující.)

Ukrajinský řidič kamionu ukazuje na mobilu měřič, podle kterého stojí ve frontě na překročení hranice v Medyce už 145 hodin.

Podle ukrajinských médií v noci na dnešek zemřel u obce Korczowa ukrajinský řidič kamionu, který tam ve svém autě čekal. Další ukrajinský řidič zahynul u hranic 11. listopadu, napsala ČTK.

„Je třeba to řešit u jednacího stolu. V Bruselu, ve Varšavě, nebo v Kyjevě, nikoli na silnici v zimě, kde to působí oběti nejen na ekonomice, ale také na zdraví a životě řidičů, kteří tam uvázli,“ uvedl podle agentury Reuters náměstek ukrajinského ministra pro hospodářský rozvoj, obchod a zemědělství Taras Kačka.

Ukrajinské úřady uvádějí, že polské hranice přes osm přechodů s Ukrajinou každý měsíc překročí asi 40 tisíc až 50 tisíc kamionů, což je dvakrát tolik než před začátkem války. Většina kamionů patří ukrajinským dopravcům.
Podle polského listu se každou noc z kolony „vykoupilo“ šest až 12 kamionů. Trvalo to přibližně od poloviny listopadu do začátku ledna, kdy proevropská vláda premiéra Donalda Tuska zahájila jednání s protestujícími autodopravci a ti blokády začali ukončovat. Tuskův kabinet v prosinci po osmi letech vystřídal u moci národněkonzervativní stranu Právo a spravedlnost.
Korupční systém v koloně kamionů fungoval nejen v Dorohusku, ale také v Korczové dále na jih, kde končí dálnice A4.