Článek
Téměř polovina obyvatel Austrálie zůstala ve středu bez internetu a telefonních služeb. Druhý největší poskytovatel telekomunikačních služeb v zemi se zhroutil a odřízl od internetu 10 milionů lidí od Sydney po Perth a všechna místa mezi nimi.
Všichni zasažení se ve středu ráno probudili a zjistili, že se nemohou dostat na internet ani si zavolat. Několik hodin nevěděli, co se děje, zatímco se poskytovatel služeb – společnost Optus – snažil zjistit, co se pokazilo.
Příčina zatím není známá, ale problémů se s výpadkem objevilo hodně. Půldenní výpadek zastavil vlakové linky v Melbourne, narušil chod nemocnic a záchranářů, některým podnikům znemožnil digitální platby a dalším zablokoval přístup k systémům, které například vyžadovaly dvoufaktorové ověřování telefonů. Postižena byla call centra provozující služby státní správy v Novém Jižním Walesu.
Rostoucí frustrace zákazníků se projevila tím, že lidé začali stát fronty před prodejnami konkurenčních poskytovatelů v naději, že si koupí novou sim kartu, nebo postávali před knihovnami v naději, že se jim podaří získat bezplatnou wifi, napsal britský web The Guardian.
Výkonná ředitelka společnosti Optus Kelly Bayer Rosmarinová nakonec zavolala prostřednictvím aplikace WhatsApp do rozhlasové stanice v Sydney, aby se za výpadek omluvila a ujistila lidi, že se dělá vše pro obnovení služeb. Výpadek nicméně trval až do večera.
Připomeňte si
„Smutný okamžik v historii země.“ Tak hodnotí obhájci práv původního obyvatelstva fiasko, kterým skončilo australské referendum o jejich zavedení do ústavy. Podle návrhu se pak měl vytvořit i poradní orgán.
Jeden podnik v Novém Jižním Walesu například podle ABC uvedl, že přišel v důsledku výpadku o přibližně 80 % zákazníků. Majitel melbournské kavárny Johnny Sandish to vysvětlil tím, že lidé u sebe nenosí hotovost a jsou zvyklí platit pouze kartou.
Lidé se najedli a odešli do banky. Už se nevrátili
„Lidé se u nás najedli a někteří z nich poté, co jsme na výpadek přišli, odešli do banky a už se nevrátili. Pokud jsou poctiví, půjdou do banky a peníze dostanou, ale pokud ne, musíme se vypořádat se ztrátami. Je to špatné, velmi frustrující, přicházíme o spoustu peněz,“ řekl Sandish.
Vzhledem k tomu, že výpadek vedl k rozsáhlému narušení zdravotnictví, dopravy a dalších klíčových vládních služeb, zasáhla federální ministryně pro komunikace Michelle Rowlandová, která uvedla, že zákazníci zažívají „vysokou míru úzkosti a frustrace“.
„Je velmi důležité, abychom zde provedli šetření dodržování předpisů, ale také toho, jak lze v budoucnu dosáhnout zlepšení, aby byla zajištěna bezpečnost všech Australanů,“ prohlásila Rowlandová.
„Je tu otázka zákazníků, kteří byli postiženi a mohou požadovat odškodnění. Zdá se, že by bylo velmi rozumné, kdyby se společnost Optus podívala na to, jak by se mohla pokusit lidi odškodnit. Myslím, že Australané jsou rozumní lidé a očekávají, že když jim nějaká společnost způsobí křivdu, udělá správnou věc,“ dodala.
Pro společnost Optus je výpadek skutečnou pohromou. Premiér Jižní Austrálie Peter Malinauskas prohlásil, že započne vyšetřování rozsáhlého výpadku a že vláda s firmou Optus dokonce přehodnotí dlouhodobé smlouvy. Vyšetřování povede ministerstvo pro komunikaci, které dodalo, že je velmi důležité, aby se telekomunikační odvětví z incidentu poučilo.
Společnost Optus ve svém prohlášení uvedla, že bude při kontrolách prováděných ministerstvem a komunikačním úřadem plně spolupracovat. Rovněž vyzvala zákazníky – zejména malé podniky – aby si uschovali účtenky, pokud chtějí žádat o odškodnění.