Článek
Klima summit OSN v Egyptě se dostává pod palbu kritiky ještě před zahájením. Aktivisté kritizují rozhodnutí egyptské vlády z minulého týdne, na jehož základě se má stát z firmy Coca-Cola sponzor akce, informuje o tom BBC.
Skutečnost, že sponzorem summitu, jehož cílem má být celosvětová spolupráce při boji proti změně klimatu, bude americký plastový gigant, podle kritiků podkopává smysl celé akce. Ta začne 6. listopadu ve městě Šarm aš-Šajch a potrvá necelé dva týdny.
Při podepsání dohody viceprezident firmy Michael Goltzman řekl, že „prostřednictvím partnerství s COP27 chce Coca-Cola podpořit kolektivní akci proti klimatické změně“.
Podle klimatických aktivistů je něco takového typickým příkladem tzv. „greenwashingu“. To je označení pro strategii, kterou firmy používají k navození dojmu o svém zeleném směřování, zatímco ve skutečnosti pro životní prostředí dělají málo nebo mu přímo škodí.
Jak vnímají změnu klimatu Češi?
Nedávný výzkum agentury STEM a Institutu 2050 zmapoval postoj české společnosti ke změně klimatu:
Firma sdružující asi 500 značek v roce 2019 přiznala, že za rok spotřebuje tři miliony tun plastů a nepochybně patří mezi největší plastové znečišťovatele na světě. Podle loňského auditu celosvětového sdružení organizací Break Free From Plastic byla Coca-Cola dokonce vůbec největším producentem plastového znečištění. Nechvalné prvenství si mimochodem v tomto žebříčku drží už čtvrtý rok v řadě.
Plasty jsou samy o sobě hlavním zdrojem znečištění životního prostředí. Přispívají ale kromě toho i ke změně klimatu, protože 99 % plastů se vyrábí z fosilních paliv a vznikají při tom emise skleníkových plynů.
Proti sponzorství se proto ozvala řada aktivistů i globálních organizací, včetně například Earth Uprising International nebo Environmental Justice Foundation. Rozhodnutí Egypta je podle nich v přímém rozporu s účelem konference.
Káhira tak čelí tlaku, aby sponzorství firmy zrušila. Egyptské předsednictví konference i se summitem spojené úřady OSN to ale podle BBC odmítají komentovat.
Samotná Coca-Cola pro britskou veřejnoprávní síť uvedla, že si uvědomuje, že se musí víc snažit: „Udělali jsme v rámci cílů projektu Svět bez odpadu pokroky, jsme nicméně odhodláni postupovat rychleji a dělat víc.“
Kromě toho firma zopakovala, že počítá se splněním svého cíle, a sice zajistit, aby do roku 2030 byla každá prodaná lahev nebo plechovka následně recyklována.