Hlavní obsah

„Nejsem si jistý, kde mám letadlo.“ Bizarní hovor a chaos po zmizení stíhačky

Foto: Lockheed Martin

Stíhací letoun F-35 (ilustrační snímek).

Pilot, který nemá tušení, kam se poděl jeho letoun, majitel domu, který na své zahradě našel pilota, a zmatený dispečer, který se snaží příběhu porozumět. Bizarní telefonický hovor odkrývá, jak to bylo se ztracenou stíhačkou.

Článek

Americký pilot se musel po nehodě katapultovat ze stíhačky F-35. Kam letoun dopadl, se dlouhé hodiny nevědělo, americké úřady do pátrání zapojily dokonce i veřejnost. Pilot mezitím s padákem přistál na zahradě jednoho z domků, které leží nedaleko tamního letiště.

Okolnosti případu pomohl rozkrýt poněkud bizarní telefonický hovor na tísňovou linku, ke kterému se dostala agentura AP, upozorňuje deník The Guardian. Majitel domu se v něm snaží zmatenému dispečerovi vysvětlit, jak se potlučený pilot objevil na jeho zahradě.

„Máme v domě pilota, máme tušení si, že přistál na mém dvorku, snažíme se zjistit, jestli by k domu nemohla přijet sanitka, prosím,“ popisuje ve zhruba čtyřminutovém hovoru na 911 muž z města North Charleston.

Následně se do hovoru zapojuje i sedmačtyřicetiletý pilot. Uvádí, že se po pádu, který byl podle něj dlouhý více než půl kilometru, cítí „v pořádku“, pouze ho bolí záda.

„Madam, zřítilo se vojenské letadlo. Já jsem pilot. Musíme rozjet záchrannou akci. Nejsem si jistý, kde letadlo je. Muselo někde nouzově přistát. Katapultoval jsem se,“ vysvětluje pilot překotně dispečerovi.

Později v hovoru žádá o lékařskou pomoc. „Madam, jsem pilot vojenského letadla a katapultoval jsem se. Padákem jsem seskočil dolů na zem. Můžete mi prosím poslat sanitku?“ vzkazuje.

O pátrání po ztracené stíhačce jsme psali zde:

Americká námořní pěchota hledala stíhačku F-35, která se ztratila poté, co se její pilot po nehodě katapultoval. Podle úřadů pátrání po letounu zkomplikovala skutečnost, že v letu možná pokračoval v režimu autopilota.

Pilot americké námořní pěchoty se v neděli odpoledne po nehodě bezpečně zachránil z letounu F-35B Lightning II, když s padákem přistál ve městě North Charleston v Jižní Karolíně.

Námořní pěchota popsala pilota, který se po nehodě katapultoval, coby letce s desítkami let zkušeností.

Stíhačka, která se podle námořní pěchoty nacházela ve výšce zhruba 300 metrů, letěla ještě dalších 100 kilometrů, než havarovala ve venkovské části okresu Williamsburg, dvě hodiny severovýchodně od základny v Charlestonu. Trosky letounu se podařilo po déle než dni najít.

Proč pátrání trvalo tak dlouho

Proč k nehodě došlo, zůstává dosud nejasné. Stejně jako to, proč stíhačka letěla tak dlouho bez pilota.

Další indicie poskytuje hovor na dispečink, který zveřejnila agentura AP už ve čtvrtek, blížce neidentifikovaný americký představitel se v něm snaží vysvětlit, že mají „pilota s padákem“, ale nemají žádné informace o tom, co se stalo s jeho letounem, ani o tom, jak k havárii došlo.

„Pilot ho ztratil z dohledu při sestupu kvůli špatnému počasí,“ popisuje představitel během hovoru. Dodává, že asi 25 minut předtím zaslechl „poměrně hlasitý zvuk“, který připomínal „tornádo, možná letadlo“.

Námořní pěchota podle deníku The Guardian ve čtvrtek uvedla, že za skutečností, že stíhačka pokračovala v letu tak dlouho bez pilota, by mohla být jedna z funkcí letounu. Jejím účelem je ochrana pilotů v situacích, kdy jsou nezpůsobilí letu či ztratí přehled o situaci.

Otázkou nadále zůstává i to, proč se letoun nepodařilo lokalizovat rychleji. Námořní pěchota odhaduje, že pátrání po letadle zkomplikovala funkce stíhaček, díky které se v případě katapultování pilota vymaže zabezpečená komunikace letadla. To má pomoci ochránit informace o poloze pilota i utajovaných systémech, které se v letadle nachází.

Doporučované