Hlavní obsah

Nejen české motory v ruských útočných dronech ukazují slabiny v sankcích

Foto: ČTK

Rusové vyrábějí drony Lancet ve dvou modifikacích – těžké a lehké. Obě letí rychlostí asi 300 kilometrů v hodině a řízené zasažení cíle je možné do vzdálenosti 40 kilometrů od místa startu. Dokážou zlikvidovat i těžkou vojenskou techniku.

Rusko stále získává součástky do moderních vojenských vybavení z firem na Západě. Do Ruska putují většinou přes několik zemí. Agresorovi se tak daří udržet výrobu klíčových zbraní.

Článek

Přestože někteří odborníci uvádí, že ruská armáda využívá převážně sovětské vojenské vybavení, není to úplně pravda. Web Ukrajinska Pravda díky informacím ukrajinských zpravodajských služeb zjistil, že se Rusku daří obcházet sankce a produkovat množství sebevražedných dronů Lancet, jež jsou na frontě velice efektivní.

Od začátku války Rusko na Ukrajinu zaútočilo více jak 850 drony Lancet. Pro ukrajinské obránce představují na bojišti významnou hrozbu. Jsou totiž poměrně moderní, jsou tiché a mají antiradarové zařízení.

V červenci ukrajinský generální štáb oznámil, že Rusku zbývá už pouze 50 lancetů. To se však neprokázalo jako pravda a drony se stále v dostatečně velkém počtu objevují na frontě. Rusku se totiž podařilo obejít sankce a zajistit dostatečný přísun západních součástek, ze kterých drony sestavují.

Hlavní roli hrají třetí strany

Na ruských kanálech se během července objevilo video, ve kterém je natočena továrna na výrobu lancetů. Jde na něm vidět mnoho zařízení, jež pocházejí z asijských zemí jako Jižní Korea nebo Japonsko.

Součástky lancetů pocházejí z vícero zemí, převážně z těch, které jsou na straně Ukrajiny. Například motory dronů jsou české výroby, pocházejí od firmy Model Motors. Firma vyrábí motory pro sportovní modely letadel, helikoptér nebo lodí, výborně pasují ale i do dronů. Dále se v dronech objevují také součástky ze Spojených států, Švýcarska, Jižní Koreje, Tchaj-wanu nebo Číny.

Do Ruska se tyto součástky dostávají přes třetí strany - země, které nejsou na sankčním seznamu, ale zároveň stále obchodují s Ruskem nebo skrze seznam zařízení pro dvojí použití, tím jsou myšlena zařízení, jež mají jak vojenské, tak civilní využití.

České motory nebyly do prosince 2022 na seznamu zařízení dvojího použití, a tudíž se s nimi mohlo beztrestně obchodovat. Ukrajinské zpravodajské služby ale zjistily, že ruská firma Legion Komplekt dovážela motory do země i po prosinci 2022.

Obcházení probíhá následovně. Než se zboží dostane do Ruska, může putovat přes několik zemí. Startovní destinací je často země v Evropské unii, jež s Ruskem od začátku invaze neobchodují. Firma nebo jednotlivec v cílové zemi, tedy Rusku, založí firmu v nějaké ze sousedních zemí Ruska, například Kazachstánu nebo Kyrgyzstánu. Odtamtud už obchoduje s ostatními zeměmi, jako je Čína nebo Turecko. Cesta zboží do Ruska je tedy následující - zboží se vyrobí v Německu, přes Turecko putuje do Číny, poté do Kazachstánu a odtamtud do Ruska.

Jak proti tomu bojovat

Podle webu Ukrajinska Pravda existuje více způsobů, jak dovoz těchto součástek do Ruska omezit. Jednou z možností je sankcionovat prostředníky ve třetích zemích. Další cestou je rozšířit seznam komponentů, u kterých platí zákaz dovozu do Ruska. Hlavně by se tím dal omezit dovoz nástrojů, které drony a jiné zbraně pomáhají sestrojit.

Radikálnějším opatřením by bylo zakázání dovozu těchto západních komponentů do všech zemí, které se chovají přátelsky vůči Rusku a svými kroky mu pomáhají vést dál válku. Poslední možností je Rusko odstavit od financí tím, že s ním země včetně ukrajinských spojenců přestanou obchodovat a kupovat od něj plyn, různé kovy nebo diamanty, psal web zde.

Se zamezením obcházení sankcí má pomoci jedenáctý balík sankcí proti Rusku, který EU schválila letos v červnu. Země se shodly na nástroji, který teoreticky umožňuje omezit vývoz zboží využitelného pro vojenské účely do třetích zemí, které zjevně pomáhají Rusku sankce obcházet.

Doporučované